خلاصه ماشینی:
"بنابراین،اگر در پی پاسخی صریح و سریع به این پرسش باشیم که،کلیشه چه نقشی در جذب و دفع مخاطب سینمای ایران دارد،باید گفت که، کلیشه-دست کم در شکلی که در اینجا از آن استنباط شده و میشود-پیش و بیش از ساختار و انگارههای تصویری و قواعد و مبانی اجرایی،در طرح و پرداخت آثار سینمایی نقش دارد.
فارغ از نحوهء استنباط و برخورد فیلمسازها با کلیشهها و چگونگی بهکارگیری آنها در دو حوزهء: یک)مضامین و دستمایههای فکری،و دو)نظام بصری و کارکرد نقشمایهها و پهنهء صحنهپردازی و کارگردانی این کلیشههای رایج و مرسوم و مورد استفاده در عرصهء سینمای ایران-به دلیل بیسوادی عمومی حاکم بر ارکان اندیشه و تفکرات دستاندرکاران سینما از یکسو،و فقدان انگیزه تفحص و جستوجو دریافتن مسیرها و راههای تازه و شیوههای نوین فیلمسازی از سوی دیگر، کارکردی به غایت سطحی دارند و،از تأثیرگذاری لازم و عمقی بیبهرهاند.
چند مورد مثالی از کلیشههای مرسوم در سینمای ایران که هریک در دورهیی ظهور میکنند اما،بهدلیل عدم تمرکز و دقتنظر دستاندرکاران سینما از عرصهء عمل بازمیمانند،و بهتدریج محو میشوند،گویای این امر است: -کلیشهء دختر فریبخورده و مورد تجاوز قرار گرفتهء روستایی توسط نیروهای مسلط بر ارکان روستا(خان،همیشه و،پسر شرش،موردی) -کلیشهء روستایی سادهدل در برخورد با مظاهر تمدن شهری(:از نمونههای صفرعلی وحدت،تا رشته فیلمهای مرحوم مجید محسنی،تا فیلمهای «صمد»که متعلق به دورهء متأخر است و،بهتدریج خود اصلا تبدیل به یک پدیده میشود.
به همین جهت است که سینمای ایران به دلیل عدم برخورداری متولیان و دستاندرکاران آن از امکان و قدرت تمرکز و اصرار بر یافتن مسیرهای بهینه در مسیر بازشناسی و مطالعه پیرامون خصایص و ویژگیها و چگونگی ماهیت کلیشههای مورد استفادهاش،حرکتهای عموما ناآگاهانه-و کمتر آگاهانه و خودانگیختهء-خود در مجرای دستیابی به ابعاد و اندازههای کلیشهها را،هم حتی از دست مینهد."