خلاصه ماشینی:
"اما مهمترین نکته،نبودن هیچ یک از آثار-به ظاهر -جشنوارهپسند این سالها در میان 10 فیلم برگزیده است(قاعدتا نمیتوان فیلمهای باشو...
هر دو فیلم گوزنها و باشو غریبه کوچک،از حیث شکل روایت و ارتباط با مخاطب،جز تأثیرگذارترین آثار سازندگانشان هستند.
آیا باید بپذیریم که هنوز سینمای ساده و روایتپرداز،حرف اول را میزند و نقشی ماندگار از خود به جا میگذارد؟با این حال،هر چقدر انتخاب گوزنها میتواند از جهات گوناگون قابل توجیه باشد، در مورد فیلم باشو...
به عنوان مثال،در شرایطی که از دید بسیاری،فیلم گوزنها میتواند بهترین کار مسعود کیمیایی باشد،در مورد باشو غریبه کوچک چنین نگاه غالبی،وجود ندارد(نگارنده هنوز رگبار و مرگ یزدگرد را بهترین آثار بیضایی میداند).
تا آنجا که پوستر یک فیلم ژاپنی به نام جدال، در مسیر عبور باشو از محیط بازار آن منطقهء شمالی خودنمایی میکند و مردی که افسار اسب بسته شده به یک گاری را گرفته،کاملا از محیط دورو برش جدا و در نقطهء دید کنجکاوانهء باشو قرار میگیرد."