Skip to main content
فهرست مقالات

نقد - نگره: فرمالیسم و نئوفرمالیسم

نویسنده:

مترجم:

(5 صفحه - از 32 تا 36)

کلید واژه های ماشینی : فرمالیسم ،فرمال ،سینما ،فیلم ،فرمالیستی ،شعر ،هنر ،شکلوفسکی ،نثر ،داستان ،پیرنگ ،تصاویر ،ژانرهای ،روایت ،وسایل ،فرمالیسم و نئوفرمالیسم ،ادبیات ،فرمالیسم و نئو ،وسایل فرمال اختیاری‌تری استفاده ،هنر ادبیات شعر و نثر ،فرهنگی ،اثر ،شکل ،اصطلاحاتی ،شعر و نثر ،مفهوم ،نثر از وسایل فرمال ،موضوع تحلیل نئوفرمالیستی فیلم ،پایان فرمال شاعرانه ،موقعیت

خلاصه ماشینی:

"» فرمالیستها بیشتر الهامات خود را از نیروی معاصر هنر فوتوریستی روسیه‌ گرفتند،چنان‌که دیدند چگونه«وسیله را در شکلهای جدید رادیکال عریان‌ می‌کند»،باوجوداین بسیاری از مؤثرترین تحلیلهای آنان مرتبط با آثار (تصویرتصویر) کلاسیک می‌شد که از زاویه‌ای جدید و افشاگرانه مورد بررسی قرار می‌گرفتند، خصوصا شکلوفسکی در مثالهایی که از طیف گسترده‌ای از منابع مطرح‌ می‌ساخت و مقاله‌ای که در 1925 راجع به تریسترام شندی استرن و دن‌ کیشوت سروانتس نوشت(شکلوفسکی 1990)رهیافت فرمالیستی پایه را نسبت به روایت داستانی پایه‌ریزی کرد. مهم‌ترین نقش آخن بام پاسخ او به این پرسش است:چه چیز عبارات (تصویرتصویر) سینمایی را به هم می‌پیوندد؟یا به اصطلاح فرمالیستها،چگونه نقل و انتقالات‌ به نظر با انگیزش و نه اختیاری می‌رسند؟وی استدلال می‌کند که بیننده‌ ترغیب می‌شود تا از طریق گرفتار درونی با تکمیل یا تبیین چیزی که تلویحا به وسیلهء تولی تصاویر سینمایی«صامت»بیان می‌گردد،ارتباط ایجاد کند. لورا مالوی(1981) در بحث خود پیرامون الگوهای اودیپی در سینمای وسترن،یادآور می‌شود که‌ در تمام داستانهایی که پراپ آنها را بررسی کرده است،کارکرد ازدواج به عنوان‌ وسیله‌ای برای ختم روایت مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی برخلاف قهرمان‌ عامیانهء روسی که شاید برای آن ازدواج می‌کند که داستان را به نحو متقاعدکننده‌ای پایان دهد،قهرمان وسترن شاید تصمیم بگیرد که ازدواج‌ نکند تا به پایان متفاوت و نه کمتر معمول‌تری برسد. مثالهای فراوان و دقیق بوردول از این فرمالیسم تقویت شده و نظام‌ یافته نشان می‌دهد که مثلا چگونه روندهای معمول فیلم نوآر و ملودرام را می‌توان از جنبه الگوهای مختلف syuzhet و سازه‌های سبکی(فواصل‌ و تأخیرها)تأخیر عامدانه در ارائه اطلاعات و انگیزشهای مختلف متمایز ساخت و این‌که چگونه نمونه‌های گسترده‌ای از فیلمهایی که در چارچوب‌ سیاستهای خاص تولیدی ساخته می‌شوند،می‌توانند به طرف رده‌بندی‌ تاریخی«فرمالیستی»گرایش پیدا کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.