خلاصه ماشینی:
"» این موضعگیری اخلاقی،در تمام شئون جنبشی سوررئالیست مشهود بود؛ در زمانی که تمام اعضای جنبش مکلف شدند برای مبارزه با بورژوازی به حزب کمونیست بپیوندند(که خیلی زود از کرده خود پشیمان شدند)و یا در زمانی که سالوادور دالی به دلیل آنکه هنر خود را در اختیار طبقه بورژوا قرار داده بود و مطابق خواست آنها و برای آنها به خلق تابلوهایی متفرعن و متظاهرانه تن داده بود،رسما (تصویرتصویر) از مجمع اخراج شد(هرچند بسیاری دلیل اصلی اخراج دالی از مجمع را ازدواج او با گالا میدانستند که موضوع عشق بسیاری از سوررئالیستها بود و پیشتر از آن،همسر پل الوار)،نمودهایی از نبرد با بورژوازی آشکار میشود که بیتردید ریشه در آموزههای مارکس دارد،و زمانی که کلیه واقعیتهای عینی و رویکردهای ناتورالیستی جای خود را به رویاها و کابوسهای ذهن انسان معاصر میدهد،گذشته از تأثیرات فروید،جلوههایی از همگامی این سبک هنری با علم و فنآوری زمانه خود نمایان میشود و گریز از واقعیت آسیبپذیر عینی و ورطهآلوده ناتورالیستی تحقق مییابد."