Skip to main content
فهرست مقالات

سینمای همیشه: سفر پرتلاطم اینگمار برگمان

نویسنده:

(15 صفحه - از 46 تا 60)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، زن، حس، توت‌فرنگی‌های وحشی، تصویر، هنر، عشق، شخصیت، احساس، زندگی

خلاصه ماشینی:

"او درونمایه‌های قراردادی و شکلهای‌ سنتی فراوانی را به ارث برده است و بخش اعظم‌ تواناییهای هنری خود را بیشتر در روند پالایش به‌ کار گرفته تا ابداع به شیوه پذیرفته شده پس از رمانتیسم اروپایی-بینشهای او همواره مسیحی- بشرگرایانه هستند،و حتی آن«تقدیرگرایی‌ رمانتیک»که رابین وود به عنوان تنها عنصر هنوز کمال نیافته در این مرحله از زندگی هنری خود،نیاز مبرمی به بازبینی‌اش احساس نکرد. عواطف شدید شخصیتها تقریبا به‌طور کامل‌ بدون کلام القا می‌شوند،گویی آنها به خاطر نکبت‌ بی‌حد و حصرشان،حس شنوایی‌شان را از دست‌ داده‌اند(کما اینکه آشکارا آلبرت نیز درست پیش‌ از عملی ساختن تهدید به خودکشی،این حس را از دست می‌دهد)،موسیقی بی‌نظم و تندی این‌ پیش‌درآمد را همراهی می‌کند درحالی‌که گاه به‌ گاه با صدای طبل و غرش توپهایی که بر دریا شلیک می‌کنند قطع می‌شود. در این‌جا نمی‌خواهم بر آنچه که می‌تواند به‌ عنوان عناصر مسیحی‌تر در آثار برگمان تفسیر شود تأکید کنم،اما همانند سفر مکاشفات،هنگامی که‌ هفتمین مهر گشوده می‌شود و زندگی از مرگ زاده‌ می‌شود،به همین ترتیب،در سراسر فیلم‌ خودنماییهای فاضلانه کوچکی وجود دارند که این‌ عقیده را قوت می‌بخشند. به دنبال فریاد آندره آس در رختخواب‌ پس از آن شبی که با اوا گذرانده،بلافاصله‌ صحنه‌های به رنگ خون گوسفندانی که بدون‌ دلیل سلاخی شده‌اند فرا می‌رسند،با این اشاره که‌ این عمل انهدام به نحوی با خشونت نسبت به اوا پیوند دارد(آیا واقعا چنین است؟)،خشونتی که او، در تقلایش برای مهربان بودن با زن،در درون خود سرکوب کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.