Skip to main content
فهرست مقالات

فیلمنامه: چگونه چه فیلمنامه ای بنویسیم آقای سید فیلد؟

نویسنده:

(2 صفحه - از 74 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : فیلمنامه ،قصه ،سید فیلد ،چخوف ،پازل ،درونمایه ،قطعه ،داستان ،ساختار ،کلیشه ،مینی‌مال ،آدمهای ،تعاریف مکانیکی سید فیلد ،مدرن ،استاد ،قواعد ،مضمون ،قصه‌های مینی‌مال ،روایت ،تعریفهای بعدی منتقدان مدرن ،فالکنر ،قصه‌های چخوف به درد فیلمنامه ،نظریه ،خط ،تصور قصهء مینی‌مال همهء تعریفها ،استاد سید فیلد ،فرم ،تصویرتصویر ،مکانیکی ،بازی سرخوشانهء استاد با قطعات

خلاصه ماشینی:

"فیلمنامه: چگونه چه فیلمنامه‌ای بنویسیم‌ آقای سید فیلد؟ اصغر عبد اللهی (تصویرتصویر) اگر استاد سیدفیلد یک قصهء کوتاه یا بلند پست‌مدرن، از این قصه‌هایی که بارتلمی،براتیگان و کورت‌ و نه‌گات نوشته‌اند،بخواند چه می‌کند؟یا حتی اگر رمان کم کلمهء«بوف کور»هدایت،در حین تدوین‌ نظریهء پرصلابتش در باب فیلمنامه و فیلمنامه‌نویسی،به دستش می‌رسید،با رویاها و کابوسهای درهم تنیده،حوادث گریز از مرکز و محور،نمادهای فردی و شرقی و چند لایه و کلک خیال‌انگیز این نویسندهء سرگشتهء ایرانی چه‌ می‌کرد؟ وقار،صلابت و متانت سیدفیلد در سال 1948 که سال انتشار نظریهء او-چگونه فیلمنامه بنویسیم‌ -است،ستودنی،رشک‌برانگیز اما درک ناشدنی‌ است. ایشان-آقای چخوف- همدلی کامل با همه دارد اما چون به طنز در جهان‌ واقعی و آدمهای واقعی نگاه می‌کند،ناخواسته و خواسته،ساختار خطی و متعارف روایتهای او،از قواعد پذیرفته شده پیروی نمی‌کند و مضمون با درونمایه ظاهرا سازگار نمی‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.