Skip to main content
فهرست مقالات

چاپ دوم: دروازه های شکسته (درباره تنسی ویلیامز)

نویسنده:

(8 صفحه - از 76 تا 83)

خلاصه ماشینی:

"از طرفی اصرار دارد با اشیا و موجودات واقعی و سه بعدی مواجه گردد و ناظر اثر آنها بر یکدیگر و فعل‌ و انفعالاتی که زندگی را به وجود می‌آورند(و او با حواس پنجگانه خود با آنها در تماس است)باشد و محیط خود را همانطور که هست درک کند و مانند یک روانشناس ورزیده حرکات و رفتار و بخصوص لغزشهای افراد موجود در این محیط را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد،و از طرف دیگر ویلیامز یک‌ شاعر است و این در تمام دیالوگها و نکات توصیفی آثار وی به چشم میخورد، چه از لحاظ رعایت وزن و قافیه و حتی تقارن در خطوط دیالوگ و چه از لحاظ ظرافت کلام در انتقال پیام خود به خواننده(و تماشاچی)و چه از نظر انتخاب سمبلها. بدین ترتیب ویلیامز حد اکثر تأکید را به روی این مجسمه می‌کند و در ضمن نکته دیگری ار نیز به رخ‌ تماشاچی می‌کشد:درحالی‌که روشن شدن متناوب منازل«جان»و«آلما» معرف این است که انسان در زندگی گاهی متوجه مادیات و گاهی متوجه‌ معنویات می‌شود«مجسمه فرشته چشمه»یعنی سمبل حقیقت مطلق(معلوم‌ نیست به چه علت این سمبل در فیلم نام«فرشته ابدیت»گرفته است) قسمتی از ذهن ما را اشغال کرده،آن هم هسته مرکزی آن را!متأسفانه عدم‌ محدودیت مکانی در سینما باعث شده که«جان»و«آلما»نتوانند در کفه‌های‌ چنین ترازویی قرار گیرند و از بین رفتن چنین ارتباط مکانی تا حد زیادی به‌ ماهیت سمبلیک آنها لطمه زده است و به روی مجسمه فرشته نیز فقط به‌ اندازه تشابه حالت دستهای«آلما»و فرشته در ابتدا و انتهای فیلم تأکید شده‌ است،آنهم اگر این تشابه دارای مفهوم و پیامی مشخص و در خدمت ایده‌ ویلیامز باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.