خلاصه ماشینی:
"مثلا میتوان به این موارد اشاره کرد:وحدت نهایی کویینت(با شخصیت ناخدا آهاب گونهاش)در آروارهها با«کوسه سفید بزرگ»،عروج روی نیری در برخورد نزدیک از نوع سوم،عوالم ماوراء زمینی در ایتی،تجدید حیات شخصیت پیر فیلم مدار بین الطلوعین،نجات از مرگ و زندگی دوباره ایندی و ماریون در صحنهء نقطه اوج بازشدن صندوقچه در مهاجمان صندوقچه گمشده،اعمال رستگاریجویانه آلبرت و باطل شدن نفرین سلی در رنگ ارغوانی،پذیرش مرگ از طرف پیت سندیچ در همیشه،صحنهء نهایی گورستان، ستایش از زندگی،عزاداری برای متوفی،«مرد شریف»که هم در فهرست شیندلر و هم در نجات سرباز رایان دیده میشود.
فیلمهای حادثهای -تخیلی اسپیلبرگ مانند سلسله فیلمهای جنگ ستارگان ساخته دوست و همکار او جرج لوکاس،دیدگاهی معاصر و تکنولوژی پیشگامانهای را به عرصه قصههای پریان،افسانهها و حکایات مذهبی آوردهاند که تمدن غرب را دقیقتر جلوه میدهد،این داستانهای کهن را در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم به روز درمیآورد،از طرف دیگر کارکرد سالنهای سینما را نیز به منزلهء معابد و کلیساهای جامع مدرن تعیین میکند."