Skip to main content
فهرست مقالات

بحث: سراب واقعیت یادداشتی (درباره سینمای ملی)

نویسنده:

(5 صفحه - از 3 تا 7)

کلید واژه های ماشینی : سینمای ملی ،واقعیت ،فیلمساز ،ژاپن ،کوروساوا ،تصویر ،نمایش ،مخاطبان ،ایتالیایی ،جنگ ،روشنفکری ،آمریکا ،کارگردانان ،محصولاتی ،ملت ،حقیقت ،مخاطب فیلمی سینمایی نسبت ،سنت ،اجتماعی ،نقد ،تاریخ ،فیلمهای سینمایی ،بحث حقیقت‌نمایی در آثار ملی ،سراب واقعیت ،زندگی ،آثار ،تاریخ سینما ،زبان سینما ،آکیرا کوروساوا ،فیلم کوروساوا

خلاصه ماشینی:

"شاید این نکته،توجیه‌کننده بسیاری از پرسشهای بی‌جواب درباره‌ کارگردانان خارجی باشد:چرا کوروساوا از زمانی که بین المللی می‌شود،دیگر در ژاپن کمتر می‌فروشد و به تدریج حتی سرمایه‌گذاری در آن کشور نمی‌یابد؟ چرا هندیها بیشتر از آنکه فیلمهای رای را ببینند،نام او را شنیده‌اند؟چرا جامعه‌ روشنفکری لهستان هیچوقت کیشلوفسکی را جدی نمی‌گیرد و شمار منتقدان‌ لهستانی که از این کارگردان مشهور بین المللی متنفرند،این‌قدر چشمگیر است؟چرا بسیاری از منتقدان در کشور خودمان از موفقیتهای جهانی سینمای‌ ایران به امان می‌آیند؟ اگر منتقد خارجی به خاطر ارائه تصویری ظاهرا بی‌واسطه از واقعیت‌ عینی،به کرات بحث حقیقت نمایی در آثار ملی کشورهای توسعه نیافته را پیش می‌کشد،باز چشم خود را به روی مفهوم دقیق واژه‌ای که به کار می‌برد، می‌بندد؛تزوتان تودوروف در کتاب«بوطیقای ساختارگرا»ضمن اشاره مسقتیم‌ به مفهوم ارسطویی حقیقت نمایی،دلالت دیگر این اصطلاح را نیز برمی‌شمارد: هماهنگی با قاعده‌های گونه به گونه‌ای که همخوانی با این قواعد مشخص، مبنای حقیقت نمایی شمرده شود؛ یعنی در دوره‌ای تاریخی،در پایان‌ نمایشهای کمدی،می‌بایست‌ شخصیتهای اصلی به خویشاوندی‌ با یکدیگر پی‌می‌بردند و یا در کتابهای کارآگاهی و پلیسی،آدم‌ خوبها بر آدم بدها پیروز می‌شدند. بحثی نیست که سنجش یک اثر را با معیارهایی از قیل تناسب آن با واقعیت عینی و یا نسبت آن با مشخصه‌های ملی سروکاری نیست؛حتی‌ وارونه نمایی حقیقت و تظاهر به نمایش واقعیت-برخلاف آنچه برخی از نظریه‌پردازان منتسب به ایدئولوژیهای خاص ادعا می‌کنند-نقشی در ارزش‌ زیبایی شناختی اثر ندارد؛امروز همگان از پیام پیروزی ارادهء لنی ریفنشتال‌ احساس انزجار می‌کنند ولی حتی عاشقان دل خسته«سینما-دروغ»،عمدتا این شاهکار مستند را می‌ستایند و در جایگاه والای آن تردیدی نمی‌کنند؛ همانطور که دلبستگان«سینما-حقیقت»نیز از ستایش فیلمهای برخی از کارگردانان صاحب نام که بازتاب تأملات شخصی ایشان است و به هیچ‌ محدوده جغرافیایی وابستگی ندارد،باز نمی‌مانند و آثار ماندگار و آینده‌نگر استنلی کوبریک از قبیل 2001:یک ادیسه فضایی و یا پرتقال کوکی را به‌ سادگی در مقام شاهکارهایی سینمایی می‌پذیرند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.