Skip to main content
فهرست مقالات

مهرجویی، قدم به قدم

نویسنده:

(3 صفحه - از 14 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : مهرجویی، فیلم، هامون، سینمای ایران، فیلمهای مهرجویی، کارگردان، ابد، رنگ، روشنفکری، زن

خلاصه ماشینی:

"صحنه‌هایی که به‌ نوعی نمایانگر«شخصیت قابل تشخیص» مهرجویی هستند و بعدها به اشکال مختلف در فیلمهای مهرجویی تکرار می‌شوند را می‌شود در اجاره‌نشین‌ها دید: سرخوش جمعی از گردآمدن دور یکدیگر که‌ در صحنه‌های مهمانی و دم گرفتن و آواز خواندن‌ و کباب خوردن متجلی می‌شود و تا سالها می‌شود هر فیلم مهرجویی را حتی بدون دیدن عنوانبندی‌ از نوع پرداخت درخشان این صحنه شناخت،و نیز باید اشاره داشت به رنگ زرد منحصر به فرد و خیره‌کننده فنجانهای چای،که در آن سالها بسیار چشمنوازی کرد و شیرینی و لذت به کارگیری رنگ‌ درخشان را در بطن زندگی شهری یادآور شد و نویدی بود از ظهور یک طراح صحنه و لباس‌ فوق العاده منحصر به فرد در سینمای ایران:فریار جواهریان. شیرک شیرک نیز یک نمونه منحصر به فرد و عالی‌ است برای هر سینماگر ایرانی که امروز هم می‌شود چیزهای زیادی از آن آموخت!اینکه اعتماد به نفس‌ بیش از حد چقدرمی‌تواند برای یک کارگردان‌ زیانبار باشد!و اینکه اعتماد بی‌قید و شرط تهیه‌کننده‌ به کارگردان هم چیز زیانباری است!فیلم را مهرجویی برای«کارگاه آزاد فیلم»ساخت که در آن سالها با شکستهای تجاری پی‌درپی تولیداتش‌ در حال ورشکستگی بود و امیدوار بود با عهده‌دار شدن تولید فیلمی از کارگردان اجاره‌نشینها بتواند ضررهای مالی هنگفتش را جبران کند. نه فقط به خاطر شباهت طرح کلی‌اش که همان داستان‌ زندگی مش حسن است اما اینبار یک انسان‌ اندیشمند و روشنفکر جایگزین یک مرد روستایی‌ شده بلکه به خاطر ماندگاری و حضور اثرگذار در (به تصویر صفحه مراجعه شود) پری ذهنها باید هامون را فیلمی جاودانه دانست:تنها فیلمی از مهرجویی که هنوز هم بسیاری،صحنه‌ها و گفتگوهایش را با تکرار و بازگویی در زندگی‌ روزمره مزه‌مزه می‌کنند؛فیلمی که توانست در دل مخاطبانش نفوذ کند و تا ابد آنجا بماند!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.