خلاصه ماشینی:
"این معصومیت انسانی در دو فیلم دیگر مهرجویی یعنی آقای هالو و پستچی نیز وجود دارد دارد با این تفاوت که معصومیت مشدی حسن،عمیق و فلسفی است درحالیکه معصومیت آقای هالو و تقی در پستچی شکل راحتتر و سادهتری به خود گرفته است،مهرجویی در هر سه فیلم،به نوعی لیبیدویی توجه داشته است.
دور و بر محیط مشدی حسن که ذهنش را ویران میکنند بلوریها هستند که هرازگاهی سر میرسند و چون رابطه مشدی حسن و گاو رابطه اندیشمندانهتری است،وجود بلوریها نیز در آن شکل و شمایل نمادینتر است،درحالیکه در آقای هالو مرد بورس باز دلال که دغلبازی را نیز در یک بعد شخصیتش دارد(وجود انتظامی در دو نقش همسو)عامل تخریب آقای هالو میشود و در پستچی وجود مهندس و دکتر،این سیر قهقرایی را به وجود میآورند.
به ظاهر روشنفکر است،با خودش صادق نیست، درگیری دارد،دروغ میگوید،روبری آدم میایستد، نگاهش میکند و با کمال پررویی باز هم دروغ میگوید به این دیالوگها که در چند سکانس فیلم وجود دارد توجه کنید:«به خدا بچه برای من مهم نیست،تو مهمی.
او در خلال فیلمهایش،فیلمی به نام اجارهنشینها دارد که در این فیلم به چند نکته اساسی توجه کرده است:اول؛مشکل مسکن که در این فیلم نسبت به فیلمهای ایرانی به بهترین نحو ممکن ارائه شده است،دوم؛وجود انسانهایی از طبقه متوسط و متوسط به پایین جامعه که درگیر معضلاتی هستند،سوم؛درگیریهای جامعه متوسط که افرادش باهم سازگاری ندارند،چهارم؛مسأله بورس بازی و دلالبازی که برای رسیدن به هدف به همه چیز دست میاندازد،پنجم؛ناموزونی سیستم شهری و..."