Skip to main content
فهرست مقالات

تهور سوررئالیستی: بررسی تطبیقی بانو

نویسنده:

(2 صفحه - از 22 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، بونوئل، ویریدیانا، اخلاق، مهرجویی، چشم معیوب قربان سالار، لوئیس بونوئل، فیلم مهرجویی برخلاف فیلم بونوئل، تماشاگر، سورئالیسم، فیلم بانو، شباهت، شخصیتهای، نماد، شخصیتهای منفی قربان سالار، چشم گدای کور فیلم ویریدیانا، شباهت فیلم با ویریدیانای لوئیس، زن، فیلم بونوئل پایانی، ذهن، نگاه بونوئل به فرجام ویریدیانا، عموی ویریدیانا، اثر بونوئل، فیلم بانو به ذهن، پایان ناامیدکنندهء فیلم تماشاگر، تصویر، داریوش مهرجویی، بررسی تطبیقی بانو، آدمهای، نگاه

خلاصه ماشینی: "به‌ همین جهت هرکس برداشت خودش را از این‌ فیلمها و نمادهای آنها دارد و اصولا سورئالیسم، رهایی تخیل است)اما چشم معیوب قربان‌ سالار در بانو تنها کاربردش،دادن سویه‌ای منفی‌ به این شخصیت است؛و یا مثلا تأکید دوربین‌ روی تابلوی عارف قزوینی در فیلم بانو و تابلوی‌ دون خایمه(عموی ویریدیانا)در فیلم ویریدیانا که‌ هرکدام به نوعی شاهد و ناظر سقوط اخلاقی‌ شخصیتهای فیلم هستند. چرا که وجوه شخصیتی آنها بیشتر برخاسته از ذات‌ شخصیتی آنها است تا ویژگی طبقاتی)و هرچند نمی‌توان بانو را اثری سورئال دانست اما مهرجویی‌ مانند بونوئل خرق عادت می‌کند و کلیشهء طبقاتی‌ سینمای ایران را درهم می‌شکند و اشخاصی از طبقهء فرودست را منفی،و بانوی متمکن را پرهیزکار تصویر می‌کند(هرچند مهرجویی همانطوری که‌ اشاره شد به روشی این عمل را انجام م دهد که‌ قصد تعمیم این نمونه را به کل جامعه ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.