Skip to main content
فهرست مقالات

آشفتگی، حیرانی (بانو 1369)

نویسنده:

(5 صفحه - از 24 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، هامون، فیلمساز، قیم، آدم‌ها، شخصیت، عرفان، عشق، زن، مهرجویی

خلاصه ماشینی: "براستی ادامه هامون،همین‌ شوهر بانو است یا ادامهء این آقا،هامون؟ راز و نیاز و سلوک عارفانه این بانو نیز آنقدر جدی است که وقتی شوهر خیانت‌پیشه به او می‌گوید:«تو که همیشه مشغول راز و نیازی»،پاسخ‌ می‌دهد:«چه راز و نیازی»؟!خودش هم باور ندارد!پس از ترک شوهر نیز، مغموم و تنها،«فرشته»وار جلوی قصر،مظلومانه سر به ستون‌های سنگی‌ قصر فرود می‌آورد و در انتظار می‌ماند. اما در این برف و زمستان،این نعمت است که می‌بارد،یا نقمت برای‌ بانو؟از دیوار فروریخته باغ،کسی با گلوله برف به پنجره می‌کوبد و بانوی‌ مغموم برای پرکردن تنهایی‌اش،یا فرار از عذاب وجدان درمی‌گشاید،پناه‌ می‌دهد و به یاری بیچارگان می‌شتابد:زن و شوهری باغبان در آلونکی‌ کوچک،در نزدیکی قصر روزگار می‌گذرانند. صحنهء بعد دوباره بانو که از دیوار فرویختهء خانه به نظاره دعوای کارگران‌ چماقدار با باغبان فقیر نشسته،همچون فرشته نجات نازل می‌شود و سر مبارک کرمعلی،شوهر هاجر را دستمال می‌بندد و اینگونه است که خواب‌ کرمعلی را تعبیر می‌کند!این کنش‌ها واقعا از این بانوی نازپروردهء اهل ذن و بودیسم و... ! به راستی فیلمساز ما نیز بر این باور است و آن‌ها را لطف خدا می‌داند و موهبت؟که با آمدن آن‌ها«خانهء بانو می‌شود محفل انس»؟دقت کنید: «بانو تماشاگر را متوجه می‌کند که آن تمایزات و شکاف‌های طبقاتی‌ چقدر بی‌اساس و پوک است. دکتر-جانشین‌ احتمالی شوهر-نیز منفعل تمام عیار است که صرفا برای اعلام موضع‌ «مردانه»در لحظه رفتن از خانه بانو،به تهدیدی لفظی علیه قربان سالار بسنده می‌کند که طبعا قربان سالار هم آن را به پشیزی نمی‌گیرد. فیلمساز اهل عرفان و تاریخ«شناس»ما با کمال«فروتنی»چنین‌ شخصیت‌هایی بی‌منش-بانو-را چنین تفسیر می‌کند:«آدم‌های این فیلم‌ بازتاب شخصیت‌هایی است که ما دور و برمان می‌بینیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.