Skip to main content
فهرست مقالات

ژانر: گونه وحشت

نویسنده:

(6 صفحه - از 40 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : وحشت، فیلم، سینما، قهرمان، ترس، وحشت‌آفرین، آثار، حرکت، عنصر، تصویر

خلاصه ماشینی: "منظور این است که اگر فیلمی ملودرام را می‌توان جنگی،و سترن،جنایی و حتی کمدی به شمار آورد در مورد گونه‌ وحشت،این غیر ممکن است؛در اینجا قصد نقد بر اثر با ارزش فیل هاردی‌2 را نداریم ولی به حساب آوردن فیلمهایی چون پروفسور دیوانه(جری لویس، 1963)فقط به دلیل استفاده از مایه‌های گونه وحشت بی‌مورد است والا با نگاه مسامحه‌نگری باید کلیه آثار جنایی را،وحشت به شمار آورد و همه‌ متفقتد که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. در برخی موارد کتابی هست که می‌توان به کمک آن یا با استفاده از چیزی با همین اعتبار و با کمک رمزی یا پژوهشی پیرامون مسأله‌ای کهن یا سنتی به آیینی برای‌ نابودی وحشت‌آفرین دست یافت،نظیر طالع نحس(ریچارد دانر،1976) عنصر ملاقات به وضوح هم مرتبط است،مثلا کینگ کونگ یک گوریل‌ است اما به شهر می‌آید و واضح می‌شود یا پیرمردی از جایگاه خود بیرون‌ می‌آید و احتمال وقوع خطری را آشکار می‌کند یا حشره‌ای به دلیلی بزرگ‌ می‌شود و حالا وحشتناک جلوه می‌کند و همه اینها پیش از وحشتناکی هم‌ وجود داشته‌اند و این ملاقات،در اثر وضوح است که مهم است. عنصر ملاقات و دیدار در گونه وحشت کلید یافتن دلیل اهمیت این‌گونه‌ در دهه‌های بعد از 60 است که عناصر ارتباطی‌ای چون تلویزیون،کامپیوتر، ماهواره و خود سینما بسیار فراگیر می‌شوند و پیش روی منظری بودن اصلا از آن حالت غیر عادی به آیینی ثابت،و غیر قابل انکار و اجتناب‌ناپذیر تبدیل‌ می‌شوند و از یاد نبریم که اولین واکنش سنتی در هر جامعه‌ای خطا دانستن‌ و قبیح برشمردن رسانه‌های دیداری است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.