Skip to main content
فهرست مقالات

راهنمای فیلم: سینمای امروز انگلستان (3)

نویسنده:

(4 صفحه - از 106 تا 109)

خلاصه ماشینی:

"جدا از اتفاقی تراژیک که باعث همدلی خانواده در پایان فیلم می‌شود و نمونه چنین پایان خوشی که مسأله حل کن نیز هست،در کمتر فیلم انگلیسی‌ با مضامینی از این دست به چشم می‌خورد،بازی جالبی از لحاظ تاریخ‌ سینمایی در بیلی الیوت به کار بسته می‌شود:نقش زن غریبی که به بیلی‌ درس باله و زیبایی می‌دهد،به جولی واترز محول شده است که در فیلم‌ تحسین شده انگلیسی آموزش به ریتا(1983،لوییس گیلبرت)ایفاگر نقش‌ ریتا بود. دقت و ظرافت در کارگردانی سبب شده است که لین رمسی در نخستین‌ فیلم بلندش-پس از کسب دو جایزه بهترین فیلم کوتاه برای مرگهای کوچک‌ (1996)و متصدی گاز(1998)در جشنواره کن-از هر صحنه کوچکی، جادویی مسحورکننده بسازد-حتی صحنه‌ای احساساتی‌گرا همچون مواجهه‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) ما در پسر جان‌باخته با جیمز در آغاز فیلم،در نگاه این کارگردان از عمقی‌ باورنکردنی بهره‌مند شده است که نشان از نگاهی متفاوت به مقولات رفتاری‌ و روانشناختی دارد. کارگردانی آلن پارکر نیز که خویشتنداری سعی می‌کند بازیگران اصلی‌ را از شیوه‌های شناخته شده‌اشان در خلق شخصیتهایی جذاب دور کند و حالتی‌ واقعی به حضورشان دهد،همه چیز را به همین صورت به کلیشه‌های معمول‌ در این دست آثار تقلیل می‌دهد؛امیلی واتسون پس از نقش‌آفرینیهای‌ تحسین‌برانگیز متوالی در شکست امواج(1996،لارس فون تریر)،هیلاری‌ وجکی(1998،اناند تاکر)و گهواره خواهد جنبید(1999،تیم رابینز)در یک‌ کلام به سنخ نمای مادر رنجدیده و تسلیم در برابر هجوم همه‌جانبه بدبختی‌ تبدیل می‌شود و رابرت کارلایل پس از حضوری چشمگیر در طیفی گسترده‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) از نقشهای کوچک و بزرگ سینمایی در فیلمهایی چون قطاربازی(1996، دنی بویل)و آواز کارلا(1996،کن لوچ)در سنخ نمای پدر بیکار و الکلی‌ تحلیل می‌رود؛و فیلم یک مجموعه دو قسمتی متوسط از شبکه بی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.