خلاصه ماشینی:
"فرشته برق دارد!این ظاهرا رویاست اما زمانی که در صبح روز بعدش،دکتر دستش را باندپیچی کرده است-یعنی از برق فرشته دستش زخم شده-تماشاگر شک میکند که شاید جریان فرشته واقعیت داشته است،اما چگونه؟اگر واقعیت دارد قرار است چه چیزی به بیننده برسد؛اینکه دکتر به حدی از«گم شدن»رسیده که فرشته زیر میگیرد؟!پس از سکانس واقعیت-رویای ابتدای فیلم،عنوانبندی فیلم بسیار بدیع است و تازه،در سینمای ایران،و در این سالها.
معلوم است اینجایی نیست،همانگونه که فیلمساز میگوید،پس نسبتش با سرنوشت دکتر سپیدبخت،که با مرگش به نوعی به رستگاری میرسد چیست؟دکتر سپیدبخت مشخصا-و با تأکید فیلمساز-با تکیه بر فهمش از اصل دین- و کتاب دین؛قرآن-به رستگاری میرسد،آنطور که فیلمساز با فید سفید پایانی درحالیکه دکتر و پسربچه حافظ قرآن زیر درخت روی کامواها خوابیدهاند،ادعا میکند.
به رستگاری رسیدن دکتر سپیدبخت و اعتقاد به اینکه او با توسل به اصل معرفت دین به یقین و رستگاری میرسد -که فیلم این ادعا را دارد-نه تنها بد نیست که میتواند سرآغازی باشد برای رویکرد به اصل دین نزد فیلمسازان ما-فیلمسازانی که سردرگم دور خود میگردند-اما با این شکل برخورد،و در نیامدن تکنیک حرف فیلمساز عقیم ماند و باور تماشاگر در برابر فیلم متزلزل شد.
سیاست یک بام و دو هوای سینمایی کشور در ماههای توقیف خانهای روی آب آشکارتر از قبل شد و زمانی به اوج خود رسید که روابط عمومی معاونت سینمایی در بیانیهای اینگونه ذکر کرد:ما[یعنی شخص آقای پزشک]با اکران فیلمهای فرمانآرا موافق است،اما مسئول دیگری فیلم را توقیف کرده است."