Skip to main content
فهرست مقالات

رویکرد به دین در جشنواره 21

نویسنده:

(3 صفحه - از 26 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : دینی، فیلم، دین‌ورزی، میرکریمی، تصویر، نگاه، مذهبی‌گری، تبریزی، رویکرد به دین، جوان

خلاصه ماشینی:

"سکانسهای زیادی در فیلم وجود دارد که ما را به این سمت هدایت می‌کند که میرکریمی‌ نگاه نقادانه‌ای را به نحوه دینداری در وضعیت فعلی‌ جامعه ایرانی برگزیده است. این پدر با آن شخصیت خاص خود به‌ هیچ روی قابل تصور نیست که پای آنگونه فیلمها بنشیند[این امر با تقید مذهبی او ناسازگار است‌] اما این جوان متعلق به نسل نو،هم دینداری و دین‌ورزی را می‌طلبد و هم خواهان بهره بردن از متاع دنیا است. عشق دختر تاجر ژاپنی و درشکه‌چی خردسال هم در فیلم بیش‌ از پیش بر جنبه‌های معنوی فیلم و تعالی آن‌ می‌افزاید،رابطهء میان آنها رابطه‌ای است کاملا انسانی و بی‌غرض،رابطه‌ای که به صرف همسخنی‌ و همدلی شکل می‌گیرد[همسخنی دو فرهنگ‌ مذهبی و معنوی با همدیگر]سکانس اختتامیه هم‌ به نحو بسیار گویایی وجه نگاه مذهبی تبریزی را بروز می‌دهد:آن قالی‌ای که با آن همه دردسر بافته شده است در مراسمی دینی به کار گرفته‌ می‌شود و کارکرد خود را در آن‌گونه مراسم می‌یابد. معتمدی از خلال این اثر به خوبی نشان داده‌ است که چگونه مذهبی‌گری دنیامداران ضربات‌ مهلکی بر پیکرده مذهبی‌گری وارد می‌کند،و برای‌ ما به عنوان مخاطبان این اثر افق دیدی ایجاد (تصویرتصویر) دیوانه از قفس پرید می‌کند که از آن افق،دیدی واقعگرایانه نسبت به‌ دینداری و دین‌ورزی و مفهوم دین در دوران جدید پیدا کنیم. آدم خوب‌ تمام کارهایش حساب‌شده است و در نهایت با یک‌ فداکاری و ایثار آسمانی جان کس دیگری را که‌ به نحوی برای او باعث به وجود آمدن دردسرهایی‌ شده است نجات می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.