خلاصه ماشینی:
"فیلم،تعلیق هم به معنای مرسوم ندارد؛یک تعلیق درونی از یک سوم آغاز فیلم شروع میشود(وقتی که میفهمیم استاد ادبیات به دختر علاقهمند است) و این تعلیق تا آخر فیلم ادامه مییابد.
این تعلیق، در ظاهر شاعرانه و کمحرکت فیلم جاری نیست بلکه در لایهء زیرین فیلم تماشاگر را درگیر میکند که آیا استاد سرانجام به وصال دختر میرسد یا نه؟ دیالوگهای عاشقانهء فیلم هم بسیار زیباست و با گزیدهای از اشعار عاشقانهء ادبیات فارسی همراه است،اشعار زیبایی از رودکی و سعدی و فرخی سیستانی و...
در پایان فیلم هم با وجود اینکه معشوق دختر، نز او بازمیگردد اما در سکانس کافه(که ابتکار خود عقیقی است و در داستان داستایوسکی و سایر اقتباسهای سینمایی از این داستان وجود ندارد).
پس از پایان فیلم میتوان روزهای آیندهء استاد را تصور کرد که همین تجربهء چهار شب او برای سالهای طولانی زندگیاش اکتفا میکند تا به زندگی او احساس و روح تازهای دمیده شود؛و میشود استاد را اینگونه مجسم کرد که باز کتابها را یکییکی میخرد و میخواند و این بار نه به صورتی مکانیکی بلکه با احساس و عشق."