Skip to main content
فهرست مقالات

عاشقانه ای بر بام سنتها (طوقی)

نویسنده:

(4 صفحه - از 56 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، طوقی، سنتی، حاتمی، فیلمساز، زن، مادر، داستان، کاراکتر، تصویر

خلاصه ماشینی:

"حتی اگر این فرض را هم نادانسته بینگاریم،باز می‌بینیم که بن‌مایهء داستان‌ در قیاس با قیصر تا چه حد ایرانی‌تر و به تعبیری دیگر اینجایی‌تر است،در قیصر به حریم قهرمان تعرض می‌شود و وی قصد انتقام می‌کند-ازاین‌رو می‌توان قیصر را یک وسترن ایرانی شده دانست-اما در طوقی اساسا نطفهء ماجرا با عشق در اولین نگاه که مفهومی کاملا سنتی و برآمده از دل قصه‌هاست‌ بسته می‌شود. عشق زمینی مایه‌ای است که بارها در آثار حاتمی و بخصوص‌ کارهای پیش از انقلاب او با آن روبرو هستیم و در این فیلم بدل به عشق‌ ممنوعه می‌گردد-نام شخصیت زن فیلم،طوبی آشکارا یادآور میوهء ممنوعه‌ است-شخصیت آسید مرتضی نیز در قیاس با قیصر کمتر کنشمند است و بیشتر اسیر شرایط دیده می‌شود. به‌ عنوان نمونه،هنگامی که می‌بینیم آسید مصطفی پس از وارد شدن‌ خواهرزاده‌اش به صف نماز جماعت و یا امامزاده،به احترام تقدس این مکانها از ریختن خون او صرف نظر می‌کند،وجه دیگری از شخصیت او بر ما آشکار می‌شود و به دنبال آن،وقتی پس از شنیدن این خبر که مرتضی و طوبی زن‌ و شوهر رسمی یکدیگر هستند،به سادگی از حق خود درمی‌گذرد،این عمل‌ وی برای مخاطب موجه است،زیرا او بیش از آن‌که نگران زائل شدن خواستهء قلبی خود باشد،از لکه‌دار شدن آبروی خانوادگی هراسناک است. طوبی نیز در جلسهء معارفه مرتضی‌ و مادرش در حالی سبزی خرد کردن است که خود این صحنه اولین علایم‌ تمایل او به مرتضی را برای ما عیان می‌سازد؛وی که تمام حواسش معطوف‌ به گفتگوی مادر و مرتضی است،سبزیها را بیش از اندازه خرد می‌کند تا جایی‌ که مادر به او می‌گوید:بسه دیگر دختر!همهء آبش رو درآوردی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.