Skip to main content
فهرست مقالات

طعم ماهی خال مخالی (بعد از ظهر پاییزی)

نویسنده:

مترجم:

(3 صفحه - از 94 تا 96)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، رنگ، بعد‌از‌ظهر پاییزی، قاب، مستطیلی، ژاپنی، ترکیب، موندریان، تصویر، پسزمینهء فضای ساختمانهای مستطیلی‌شکل ژاپنی

خلاصه ماشینی:

"پیچیدگی شبکه توری همچنین بازتاب‌ پیچیدگی ذهنی شخصیتهای فیلم نیز هست،و بالاخره،به قول آیزاک‌ آسیموف،ذهن انسان غنی‌ترین شی شناخته‌شده در عالم است،و بسیاری‌ از فضاهای تکراری این شبکه توری چنین پیچیدگی‌ای را منعکس می‌کند. در فیلمهای ناروسه‌ هم اغلب فضاهای ازویی دیده می‌شود:مجموعه‌ای‌ از نماهای بدون آدم،که با دقت ترکیب شده‌اند و جایگزین صحنه‌های داخلی طولانی‌ای می‌شوند که قهرمان فیلم و جزییات زندگی او را نشان‌ می‌دهند،که بر پسزمینهء فضای ساختمانهای‌ مستطیلی‌شکل ژاپنی عمل می‌کند. این نماها نشان می‌دهند که انسان این اشیا را ساخته‌ است و به رغم پسزمینهء طبیعت،همین نماهای ساخته شده در فیلم آخر بهار هم دیده می‌شود. نماهای افتتاحیه نماهای ساخته‌شدهء در افتتاحیه فیلم یک بعد از ظهر پاییزی متکی به‌ رنگی است که تأثیر تمام و کمال دارد،حلقه‌های رنگ قرمز و زردی که بر دودکشها دیده می‌شود. ازو از اشیایی که در ارتفاع قرار گرفته‌اند خوشش می‌آید،درست مثل این پنجره‌ها و پشت‌بامها و در بسیاری‌ از نماهای ساخته شده‌اش از این ساختارهای مرتفع استفاده می‌کند،برجهای‌ نورافکن‌دار استادیومهای بیس‌بال را بعد نشان می‌دهد. این نما جذبهء نقاشیهای‌ موندریان را دارد!این،مجتمعی سه بعدی نیست که در فصل افتتاحیه دیده‌ شده است-بسیاری از فرشها در یک نما نشان داده شده‌اند-بلکه با رنگ‌ و تنوع خود دو بعد را نشان می‌دهد. نوع دوم تفسیر این است:ازو اغلب هر اتفاقی‌ را با آغاز و پایانی ملموس نشان می‌دهد. درست‌ مثل این که ازو به قطعه‌های کوچک و غیر قابل تفکیکی نگاه می‌کند که‌ همهء عالم از آن ساخته شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.