خلاصه ماشینی:
"هرچند،متن اصلی،زیبا و یگانه فیلم ورتمولر در همان آرمانشهر رویایی نهفته است که بر ضد تمام کلیشههای موجود پیش میرود:نه به مانند رابینسون کروزو کشتی شکستهای به تنهایی روانه جزیرهای بومی میشود و نه به مانند شخصیتهای«مرداب آبی»در قالب یک بزرگتر و دو کودک غیر سیاسی،بلکه دو نفری که به سوی جزیرهای خالی از سکنه کشیده میشوند،از آغاز در تمثیلی سیاسی سرشته شدهاند و در تنشهای موجود میان طبقات اجتماعی پا به این ناکجاآباد جنجالی میگذارند؛برخلاف نمونههایی شاخص از جابجایی ارباب و پیشخدمت از قبیل،پیشخدمت هرولد پنیتر،این هوشمندی افراد طبقه پایین نیست،بلکه توانایی و مهارت آنان در ادامه زندگی است که افراد طبقه بالاتر را از جایگاه تثبیت شدهاشان به زیر میکشد و شاید این الگو در تطبیق با واقعیتهای اجتماعی اعتبار بیشتری داشته باشد؛ و در تصویر سیاست حاکم بر روابط جنسیتها برخلاف تمام نمونههای قبلی، آیینهای تمامنما از دلایل شکلگیری جامعه مردسالار و مشروعیت اعمال خشونت علیه زنان در مدل زوجی واحد در بهشتی بیانتها را در برابر دیده تماشاگران به نمایش میگذارد.
(تصویرتصویر) اشتباههای ریچی در برداشت از فیلم ورتمولر نابخشودنی است:تغییر ملیت زن بورژوا از ایتالیایی به آمریکایی،این تمثیل کارآمد سیاسی را به سوء استفادهای کور و بینتیجه از وضعیت بین المللی مبدل میسازد؛زن حتی در کشتی تفریحی در شبی از عیاشیهای متوالی رودرروی ملوان جوان درمیآید؛سیاست روابط جنسیتها به باد فراموشی سپرده میشود،خشونت جز در چند مورد تصنعی به احترام مدونا از طرح اصلی حذف میشود و زمان زوج دلداده در جزیره،جدا از عشقورزیهایی که در نهایت محافظهکاری به تصویر کشیده شدهاند،صرف بازیهایی خاص محافل بورژوایی میشود؛از همرنگی اجباری دو شخصیت با طبیعت چیزی باقی نمیماند؛لحظههای غمگین عشق به نحوی خنثی و خالی از تاءثیر و تاءثر به تصویر درمیآید؛ کشف حلقه اهدایی توسط شوهر بورژوا و تعقیب هلیکوپتر از سوی ملوان در نماهایی با حرکت آهسته،ملودرامی آمریکایی و دوزاری را به ذهن تداعی میکند؛و شخصیت شریک زندگی ملوان از پایان داستان درمیآید."