خلاصه ماشینی:
"البته اگویان قبلا هم نوع ظریف این روایت را در فیلم فرداهای شیرین استفاده کرده است و در آن بسیار هم موفق شده است،ولی در آرارات به دلیل حساس بودن موضوع نتوانسته است به ظرافت و موفقیت فرداهای شیرین برسد.
رافی میتوانست قصهء خود را با ساختاری دیگر بیان کند که باز مستقیم به موضوع اصلیب فیلم برگردد و تماشاگر را به حساس بودن قصه آگاه کند ولی برعکس،قصهء رئیس گمرک و رابطهاش با رافی باعث میشود که تماشاگر به حاشیه پرتاب شود و از کل جریان اصلی فیلم یعنی قتل عام ارامنه دور شود.
آرشیل گورکی یکی از نقاشان ارمنی مهاجر است که خود مستقیم درگیر این فاجعهء هولناک بوده است این نقاش (تصویرتصویر) ناشناخته در قدم اول توسط فیلمساز به تماشاگر معرفی میشود و جنبههای درونی و شخصیتی او بسیار موجز به بیننده نشان داده میشود."