خلاصه ماشینی:
"یادداشتی بر کتاب سینما به روایت هوارد هاکس @غلامعباس فاضلی فیلمهایی هستند که دوستشان داریم،اما رویمان نمیشود از آنها حرفی بزنیم؛فیلمهایی را هم دوست نداریم اما خودمان را ملزم به حرف زدن دربارهء آنها میکنیم!این قاعدهای است که در جریان نقد فیلم،سالهای زیادی است که حکم میراند.
بله!پس از انبوهی مقالهء طراز اول دربارهء سینمای هوارد هاکس در دههء 1360 و ابتدای دههء 1370،و پس از یک دهه وقفه حالا این ترجمه از این منتقد«جریانساز»ایرانی،احتمالا حضور هاکس و فیلمهایش در رأیگیریهای بعدی را، بیمه میکند!لذت بردن از کتاب سینمای هوارد هاکس در سال 1381،ما را در برابر یک دوراهی قرار میدهد:آیا درجا میزنیم؟آیا واپسگرا هستیم؟ آیا سلیقهء ما پیشپاافتاده است؟آیا زمان آن نرسیده که خودمان را هماهنگ کنیم با سینمای نوینی که ربع قرنی است رنگ و رویش عوض شده؟این همه فیلمهای«آیندهنگر»،«وحشتزا»،«افسانه علمی»و...
این آن چیزی است که هاکس در گفتگوی ابدیاش با مک براید بارها و بارها آنرا مورد مداقه قرار میدهد و قوانینی از دنیای فیلمسازی را ذکر میکند که تا به حال در هیچ کتاب فیلمسازی بدان اشاره نرفته:«اگر بتوانی در فیلم سه تا صحنه را خوب از آب در بیاوری و در بقیهء صحنهها تماشاچی را ناراحت نکنی موفق هستی.
اما گمان نکنم که فیلمی را که قرار است نمایش بدهند زیاد بپسندید»و وقتی منتقدان میپرسند دلیل این حرف چیست،هاکس توضیحی دربارهء فیلم میدهد که در عین سادگی به منتقدان«رد و موضوعی برای نوشتن»میدهد."