Skip to main content
فهرست مقالات

نقد - نگره: غروب فلسفه، طلوع سینما

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : هایدگر، فیلم، فیلم آسمان بر فراز برلین، سینما، وندرس، تکنولوژی، مابعدالطبیعه، سکنی گزیدن، فلسفه، تصاویر

خلاصه ماشینی:

"من ندای او برای آغاز مجدد فلسفه در آثار متاخرش و مواجه با وجود موجودات که چنین‌ مواجهه‌ای آغازگر تفکر فلاسفه نخستین یونان بود،را سکوی پرتابی برای‌ پرش به فیلم آسمان بر فراز برلین و توانایی آن برای پاسخ به این چالش‌ قرار می‌دهم. به نظر من فیلم وندرس به مثابه تلاشی برای گذر از دغدغه‌ سکنی گزیدنی است که هایدگر معرفی می‌کند. تنها ارجاع ویژه هایدگر به فیلم را در اثر پرسش از تکنولوژی می‌یابیم‌ که در آن از فیلم به عنوان یک اثر خطرناک و منفی یاد شده است که اعلام‌ نظری است علیه تولید زیاد و بی‌رویه تصاویر شدیدا کرخت کننده،که ما امروزه در آنها زندگی می‌کنیم. همچنین به چگونگی غلبه وندرس بر گذر هایدگر از مابعدالطبیعه، نگاهی خواهم انداخت و نیز به این فیلم به مثابه امکان راه نجاتی که برخاسته‌ از قلمرو خطر و تکنولوژی است نظر می‌افکنم و به این فیلم به عنوان گامی‌ فراتر از چالش خود هایدگر درباره سکنی گزیدن توجه می‌کنم. غربتی به گستره عالم علت اینکه هم هایدگر و هم وندرس احساس می‌کنند به این گذر به‌ وجود نیاز دارند این است که آگاهی بی‌اصل و نسبی که آنها در جهان معاصر پیرامونشان در می‌باند را مورد خطاب قرار دهند. اولین گام هر دو شخص در ارتباط با این معضل،اقرار و اعتراف به‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود)ویم وندرس-بر فراز آسمان برلین تمایلات رایج بی‌خانمانی است. «امر پارا دوکسیکال این است که فیلم با کلمات آغاز می‌شود و کلمات تعیین می‌کنند (به تصویر صفحه مراجعه شود)ویم وندرس که آیا تصاویر اجازه زاده شدن دارند یا ندارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.