خلاصه ماشینی:
"بیجهت نیست که مخملباف در فیلم ناصر الدین شاه آکتور سینما(1371)در فصل مونتاژی پایان فیلم صحنههایی از در آغوش کشیدن شخصیتهای مختلف در فیلمهای سینمای بعد از انقلاب را قطع میکند به نمایی از تک درخت روی تپهء فیلم خانه دوست کجاست که باز هم اینجا مخملباف روی معنای نمادین تک درخت به نشانهء مهر و دوستی در فیلم کیارستمی تأکید میکند و آن را به کل سینمای ایران تعمیم میدهد.
این تک درخت (تک درخت در آغاز فیلم به ما نوید میدهد که سرانجام فیض الهی جاری خواهد شد و دنیا نجات پیدا خواهد کرد و با همین امید به جاری شدن فیض الهی است که الکساندر در آغاز فیلم،تک درخت خشک را در داخل زمین میکارد و سپس آبیاری میکند.
در کلبه فیلم را میبینید که تصاویری ترسناک و سورئالیستی دارد،مثل تصویر انگشتهایی قطع شده که در جعبهای تکان میخورند و در نمایی دیگر تک درختی را میبینیم که در آتشی میسوزد و نمایی هم داریم از زنی که خودش را به داخل درهای پرت میکند،در حالی که تک درختی در سمت چپ راشل را میبینیم که مردمکش از ترس جمع میشود و بعد این نما قطع میشود به نمایی از تک درخت خارج از کلبه که در آسمان پسزمینهء آن،خورشید پشت ابرو رفته است.
یا سکانسی را به یاد بیاوریم که راشل داخل چاه افتاده و گذشتهء دخترک مقتول(که روحش با نوارهای مرگبار از انسانها انتقام میگیرد)به طور ناخودآگاه برایش تداعی میشود:دخترک کنار چاه ایستاده و رو به رویش تپهای در افق قرار دارد که روی آن تک درختی به چشم میخورد."