Skip to main content
فهرست مقالات

مصیبتهای متقاطع (قاچاق)

نویسنده:

(3 صفحه - از 43 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، قاچاق، سودربرگ، تصویر، مجیدی، رنگ، مواد مخدر، میزانسن، دوربین، نگاه

خلاصه ماشینی:

"یکی دیگر از تمهیدات سینمایی که مجیدی در فیلمش به کار می‌گیرد، نماهایی است که از بالا محمد را نشان می‌دهد و بعد دوربین پایین می‌آید و به او نزدیک می‌شود و روی او ثابت می‌ماند. اما نوع حرکت دوربین و زاویه‌ای که مجیدی انتخاب کرده به نظر از دید ناظری‌ ماورایی است که این با مضمون عرفانی فیلم بسیار تناسب دارد. بعد این صحنه قطع می‌شود به نمایی از آرامش رودخانه و سپس پدر را می‌بینیم که روی شنهای ساحل افتاده است. اما به یاد داشته باشیم که در تصویر کردن این مقوله،این آغاز راه بود مسیری که در فیلم بعدی مجیدی یعنی باران ادامه نیافت و با گذشت‌ چهار سال از ساخت رنگ خدا این مقوله یعنی طرح مضامین عرفانی در سینمای ایران هنوز در نقطه شروع متوقف مانده است. سام دیدار این تریلر مافیایی/سیاسی استیون سودربرگ که با نهایت وسواس‌ (به مفهوم متعالی کلمه)و حساسیت نسبت به جزییات ساخته و پرداخته شده،مبحث مواد مخدر و کنکاش هالیوود پیرامون ریزه‌ کاریهای فنی این نوع تبهکاری را وارد چالش جدید و پرمخاطره‌ای می‌کند: چالشی که از سویی قرار است ما را با سبعیت واقعیاتی که Breaking News امثال C. چرا که دکترین انتقال آن با اله‌مان‌های کاملا سینمایی اتخاذ شده:هاویر رودریگز رودریگز و همکارش‌ مانولو در سکوتی سهمگین وارد عمل می‌شوند و محموله را به دست می‌آورند و تا پایان سکانس نمی‌فهمیم که این دو پلیس هستند چرا که جدیت‌ واقعگرایانه و مالامال از سردی سبک سودربرگ اجازه نمی‌دهد فرآیند موضع‌گیری نسبت به کارکترها در بعد دراماتیک صورت پذیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.