Skip to main content
فهرست مقالات

ترمیناتور قدرت حیات بشری

نویسنده:

(2 صفحه - از 79 تا 80)

کلید واژه های ماشینی : ترمیناتور، فیلم، انسان، ماشین، نجات، تصاویر، داستان، سرنوشت، سارا کانر، رویایی

خلاصه ماشینی:

"نمای لودرها،جرثقیلها و ماشینهای سنگین‌ که همگی حالت تخریبی دارند و حرکت آنها روی‌ اسکلت سر انسانی که در ذهن سارا به صورت‌ بازگشت به گذشته مطرح می‌شود،پیوند ترسیمی‌ (تصویرتصویر) از آینده جهان دارد که با روش ماشینیزم اداره‌ می‌شود و برای آنکه تصویر به نهایت خود برسد و قضیه را کاملا آشکار کند،کشتن هر نوع عاطفه‌ انسانی را با زیر گرفتن ماشین اسباب بازی کودک‌ نشان می‌دهد. هر کدام از موارد ذکر شده را بپذیریم و به خاطر شگرد جلوه‌های ویژه،بازیهای گرافیکی رایانه‌ای‌ و طرح‌ریزی درست مخصوصا در ترمیناتور 2 که‌ پرداخت به غایت قوی سینمایی دارد،تماشاچی‌ نمی‌تواند در هیچ یک از حالتهای ذکر شده خود را از فیلم برهاند،زیرا در وجود انسان از نظر روانی، مسئله نجات دهنده پایه‌ریزی شده است. وجود آرنولد در دو نقش متضاد که در قسمت‌ اول موجود تخریب کننده و حامل پیام مرگ برای‌ سارا کانر و جان است و در قسمت دوم حامل پیام‌ انسانی است این سئوال را به پیش می‌کشد که‌ چرا جیمز کامرون،آرنولد را برای دو نقش متضاد در دو فیلم با داستان دنباله‌دار در نظر گرفته است. در اینجا دو مسئله به ذهن انسان خطور می‌کند:اول اینکه کامرون خواسته یک داستان را به دو روایت بیان کند و دوم به قول خودش در مصاحبه با سید فیلد،باید طوری فیلمنامه را بنویسد که گویی فیلم اولی در کار نبوده است. ترمیناتور که در قسمت اول محافظ سارا است‌ و در قسمت دوم بار سنگین‌تر این وظیفه را برای‌ جان به عهده دارد و کاملا مطیع اوست،شکل‌ انسانی از یک موجود ماشینی ساخته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.