Skip to main content
فهرست مقالات

تقابل و تعامل ذهنیت و عینیت (بررسی تطبیقی دو نسخه سولاریس) (استیون سودربرگ، 2002 - آندره تارکوفسکی 1)

(2 صفحه - از 78 تا 79)

کلید واژه های ماشینی : تارکوفسکی ،سولاریس ،سودربرگ ،کریس ،فیلم تارکوفسکی ،فیلم سودربرگ ،اقیانوس سولاریس ،اقیانوس ،آندره تارکوفسکی ،استیون سودربرگ ،ایستگاه فضایی ،فضایی ،امریکا ،رمان لم ،سینمای امریکا ،کریس دستش ،کریس می‌گذرد ،ذهن کریس ،طولانی

خلاصه ماشینی:

"اما در فیلم سودربرگ‌ صحنه‌های کرهء زمین قبل از سفر فضایی کریس بسیار کوتاه‌ است و در این صحنه‌ها بیشتر تأکید فیلمساز بر تنهایی کریس‌ و نیز عشقی است که او همچنان به همسر از دست رفته‌اش‌ دارد. فیلم سودربرگ‌ دارای پایانی قطعی نیست و می‌توان تفسیرهای مختلفی‌ دربارهء آن ارایه کرد،اما تفسیری که با اطمینان بیشتر می‌توان‌ بر آن تأکید داشت این است که وقتی سفینه می‌خواهد اقیانوس سولاریس را ترک کند،تصاویری از ذهن کریس‌ می‌گذرد،ازجمله صحنه‌ای که از آغاز فیلم ذکر کردم:کریس‌ در حال خرد کردن تکه‌ای غذاست که ناگهان دستش را می‌برد،انگشتش را به زیر آب می‌برد. (5) طبق دلایلی که تحلیل کردم،هرچند فیلم سودربرگ‌ به شاعرانگی و عمق اثر تارکوفسکی نیست ولی شجاعت‌ سودربرگ و تهیه‌کننده‌اش جیمز کامرون در ساختن چنین‌ فیلم متفکرانه‌ای در ژانر علمی/تخیلی در زمانه‌ای که‌ فیلمهای تجاری روز امریکا(البته به جز استثناهایی)در این‌ گونه با جلوه‌های ویژهء شگفت‌آور ولی ازنظر اندیشه بی‌بضاعت، بازار بین المللی سینما را تسخیر کرده‌اند قابل تأمل و مغتنم‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.