Skip to main content
فهرست مقالات

دیالکتیک سینما، سینمای دیالکتیک (شبهای روشن)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : سینما، دیالکتیک، فیلم، تضاد، سینما سینمای دیالکتیک شبهای روشن، هنر، سنتز، دیالکتیک سینما سینمای دیالکتیک، دیالکتیک سینما، سینمای دیالکتیک

خلاصه ماشینی:

"در تفسیر و تحلیل علت فاعلی و غایی این‌ نقوش که عمدتا حیوانی را نشان می‌دهد که تیر یا نیزه‌ای به بدن او اصابت‌ کرده و انسانی نیز در کنار اوست و یا انسانی را در حال پرتاب نیزه به سمت‌ حیوانی که معمولا گاو و یا گوزن می‌باشد تصویر کرده است،می‌بایست تضاد و کشمکش بین دو حس بیم و امید و ترس و رجاء در وجود انسان شکارگر اولیه را که به منظور ادامهء زندگی و تاءمین مایحتاج خود و خانواده‌اش به‌ قلب خطر و شکار می‌زند،نیز بدان افزود. به دیگر سخن اینکه،به رغم عهده‌داری‌ نقش تصویرسازی و سازماندهی بین خطوط،اشکال و رنگها نتها در نقاشی‌ و نتها و ملودیها در موسیقی(به عنوان دو هنر اساسی و نمادین)توسط هارمونی و هماهنگی،باید گفت عنصر ذاتی و وجه قوام‌دهندهء درونی و علی‌ در دو نمونه مذکور چیزی نیست جز تضاد و اختلاف آوایی بین نتها و کششهای آنها در موسیقی و نیز شدت و ضعفی که در تضاد میان رنگها (کنتراست)و فضا(پرسپکتیو)در نقاشی است. برای خلق این عناصر متضاد کافی‌ است یکی را بنا کنی و بعد بپرسی:چه عناصر دیگری در همین شخص‌ هست که باعث کشمکش درونی می‌شود»با الهام از واقعیت و با نگاهی به‌ نظریهء ارسطو که هنر را تقلید و محاکات از واقعیت می‌داند می‌توان مرز باریک و حساس میان تیپ و شخصیت و راه رهایی از سقوط به ورطهء تیپ‌ سازی را لحاظ ابعاد و خصلت‌های متناقض و متضاد در شخصیت دانست. شبهای روشن با طرح پارادوکس شب و روشنی در کنار هم تداعی‌گر پرسش در ذهن مخاطب می‌گردد که چه عاملی توانایی زدودن ظلمت و سیاهی از شب تیره را دارد و امکان جمع میان این دو ضد چگونه خواهد بود؟همه پاسخ را حدس می‌زنیم،پاسخی که فیلمساز نیز خود را متعهد به‌ بازگویی آن می‌داند؛اعجاز عشق."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.