Skip to main content
فهرست مقالات

لحظه رویارویی با خود (لاریسا شپیتکو و فیلم عروج)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : فیلم، لاریسا شپیتکو و فیلم، عروج، ساتنیکوف، آلمانیها، ریباک، لحظه رویارویی، فیلم عروج در حقیقت بازی، زن، قهرمان، شکنجه، فیلم عروج برخلاف فیلمهای جنگی، ساخت، لاریسا شیپتکو، مرگ، شیپتکو، نمای، کارگردانی، فیلم کوتاهی با نام لاریسا، شپیتکو فیلم آغاز، نماهای کوتاه آغاز فیلم، موقعیت، ساتنیکوف مرگی قهرمانانه، فیلم بعدی شیپتکو، لاریسا شیپیتکو، آغاز فیلم، ساتنیکوف بیمار، ساتنیکوف در آغاز فیلم، دختری نوجوان و همرزمش ریباک، آغاز فیلم هم تمهید شپیتکو

خلاصه ماشینی: "ریباک هم که گویی یهودای قصهء فیلم است و در فلاش فورواردهایی فرار خود، و سپس کشته شدنش به دست آلمانیها را نزد خود مجسم می‌کند؛که این تمهید بخوبی‌ حقارت و ضعف او را نشان می‌دهد.. در فیلم وقتی شخص در لحظه‌ سرنوشت‌ساز«انتخاب»ناباورانه با«خود» واقعی و نادیده‌اش روبرو می‌شود لحظه‌ای‌ است یگانه و تکان‌دهنده؛لحظه‌ای است که‌ ریباک در قرارگاه آلمانیها درحالی‌که روی‌ چهره‌اش سرود ارتش آلمان را می‌شنویم‌ بر حقارت و خیانتکاری خویش می‌گرید و همین‌طور لحظه‌ای است که پورتنوف را در فصل اعدام در نمایی پر تأکید از موجودیت‌ خود شرمسار می‌بینیم و نیز لحظه‌ای است‌ که ساتنیکوف لحظه‌ای پیش از مرگ لبخند می‌زند و به افقی برتر می‌نگرد(این نمای‌ نقطه نظر با زوم به جلو و به درون طبیعت‌ سرد روسیه شکل می‌گیرد. کسی چه می‌داند؟» لاریسا شیپتکو هم قبل از ساختن فیلم‌ عروج در این موقعیت«انتخاب»و رویارویی با «خود»در زندگی واقعیش درگیر شده بود و این‌ فیلم پاسخی است به این موقعیت و این رویارویی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.