خلاصه ماشینی:
"هوسرل(واضع نقد پدیدارشناسی)استدلال میکند که در چیزهایی که بهعنوان آگاهی برایمان پدیدار میشود،ما کیفیات کلی و اساسی آنها را کشف میکنیم پس عمل تفسیر به این دلیل مهم و امکانپذیر است که موضوعات مختلف(مثلا معناگرایی در سینما)امکان دسترسی مخاطب به آگاهی مؤلف(صاحب اثر)را فراهم میسازند.
سینمای ایران از ابتدای حیاتش،فارغ از گوناگونی ژانرها و زیرژانرهایی که تولیدات در آنها چای میگیرند،با دوراههیی مواجه بود:یک راه سینما آسانپسند،سهلالوصول و سرگرمکننده و راه دیگر که در دوران قبل از انقلاب به دلایل خاصی بهعنوان سینمای«موج نو»یا«روشنفکری»نامیده شده،راهی بود که با سینماگرانی همچون«داریوش مهرجویی،مسعود کیمیایی،پرویز کیمیاوی،بهمن فرمانآرا،ناصر تقوایی،بهرام بیضای، سهراب شهید ثالث،فریدون گله و عباس کیارستمی»آغاز شد؛یکی از مهمترین شاخصههای این سینما که در بعد از انقلاب نیز ادامه یافت،توجه عمیقتر و جدیتر به مفاهیم مورد ارایه بود.
بنابراین در سینمای معناگرا،کشف معنا مانند سینمای نوع اول به سادگی نیست و مخاطب برای کشف معانی نهفته در اثر،دست کم باید نگاهی روشمندتر و حرفهییتر به سینما داشته باشد."