Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به سینمای معناگرا: سینما؛ رمز و معنا

نویسنده:

(1 صفحه - از 29 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : سینمای معناگرا، معنا، مخاطب، ژانر شدن سینمای معناگرا، ژانر، فیلم، ژانر سینمای معناگرا مبدل، سینمای معناگرا سینما، کارگردانان، مبحث سینمای معناگرا به مخاطب

خلاصه ماشینی:

"هوسرل(واضع نقد پدیدارشناسی)استدلال‌ می‌کند که در چیزهایی که به‌عنوان آگاهی برایمان‌ پدیدار می‌شود،ما کیفیات کلی و اساسی آن‌ها را کشف می‌کنیم پس عمل تفسیر به این دلیل مهم‌ و امکان‌پذیر است که موضوعات مختلف(مثلا معناگرایی در سینما)امکان دسترسی مخاطب به‌ آگاهی مؤلف(صاحب اثر)را فراهم می‌سازند. سینمای ایران از ابتدای حیاتش،فارغ از گوناگونی ژانرها و زیرژانرهایی که تولیدات در آن‌ها چای می‌گیرند،با دوراهه‌یی مواجه بود:یک راه سینما آسان‌پسند،سهل‌الوصول و سرگرم‌کننده و راه دیگر که در دوران قبل از انقلاب به دلایل خاصی به‌عنوان سینمای«موج نو»یا«روشنفکری»نامیده شده،راهی بود که با سینماگرانی‌ همچون«داریوش مهرجویی،مسعود کیمیایی،پرویز کیمیاوی،بهمن فرمان‌آرا،ناصر تقوایی،بهرام بیضای، سهراب شهید ثالث،فریدون گله و عباس کیارستمی»آغاز شد؛یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های این سینما که در بعد از انقلاب نیز ادامه یافت،توجه عمیق‌تر و جدی‌تر به مفاهیم مورد ارایه بود. بنابراین در سینمای‌ معناگرا،کشف معنا مانند سینمای نوع اول به سادگی نیست و مخاطب برای کشف معانی نهفته در اثر،دست‌ کم باید نگاهی روشمندتر و حرفه‌یی‌تر به سینما داشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.