Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به سینمای معناگرا: سینما؛ رمز و معنا

نویسنده:

(1 صفحه - از 29 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : سینمای معناگرا، معنا، مخاطب، ژانر شدن سینمای معناگرا، ژانر، فیلم، ژانر سینمای معناگرا مبدل، سینمای معناگرا سینما، کارگردانان، مبحث سینمای معناگرا به مخاطب، سینمای معناگرا به مخاطب کمک، صنعت سینما، بحران، سینمای معناگرای ایران، ارایه‌ی معانی در سینمای ایران، شاخصه‌ی سینمای معناگرا، پدیدارشناسی، سینمای معناگرا به‌شکل فیلم، سینمای ایران، معانی، مفهوم معناگرا در سینما، فیلم سینمایی، موج نو، مخاطبان سینمای ایران، شعور مخاطب وظیفه‌ی اصلی نویسنده، سال اخیر مقوله‌ی سینمای معناگرا، مفاهیم، صاحبان صنعت سینما، صنعت سینمای کشور، سینما گران موج نو

خلاصه ماشینی: "هوسرل(واضع نقد پدیدارشناسی)استدلال‌ می‌کند که در چیزهایی که به‌عنوان آگاهی برایمان‌ پدیدار می‌شود،ما کیفیات کلی و اساسی آن‌ها را کشف می‌کنیم پس عمل تفسیر به این دلیل مهم‌ و امکان‌پذیر است که موضوعات مختلف(مثلا معناگرایی در سینما)امکان دسترسی مخاطب به‌ آگاهی مؤلف(صاحب اثر)را فراهم می‌سازند. سینمای ایران از ابتدای حیاتش،فارغ از گوناگونی ژانرها و زیرژانرهایی که تولیدات در آن‌ها چای می‌گیرند،با دوراهه‌یی مواجه بود:یک راه سینما آسان‌پسند،سهل‌الوصول و سرگرم‌کننده و راه دیگر که در دوران قبل از انقلاب به دلایل خاصی به‌عنوان سینمای«موج نو»یا«روشنفکری»نامیده شده،راهی بود که با سینماگرانی‌ همچون«داریوش مهرجویی،مسعود کیمیایی،پرویز کیمیاوی،بهمن فرمان‌آرا،ناصر تقوایی،بهرام بیضای، سهراب شهید ثالث،فریدون گله و عباس کیارستمی»آغاز شد؛یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های این سینما که در بعد از انقلاب نیز ادامه یافت،توجه عمیق‌تر و جدی‌تر به مفاهیم مورد ارایه بود. بنابراین در سینمای‌ معناگرا،کشف معنا مانند سینمای نوع اول به سادگی نیست و مخاطب برای کشف معانی نهفته در اثر،دست‌ کم باید نگاهی روشمندتر و حرفه‌یی‌تر به سینما داشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.