Skip to main content
فهرست مقالات

سینمای معناگرا به روایت عبدالله اسفندیاری، مسئول حوضه ی معناگرا در بنیاد سینمای فارابی: در جست و جوی حقیقت

(3 صفحه - از 36 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : سینمای معناگرا ،بنیاد سینمایی فارابی ،فیلم ،مفاهیم دینی در سینمای معناگرا ،حوزه‌ی معناگرا در بنیاد سینمایی ،دینی ،اصطلاح سینمای معناگرا ،فیلم‌های معناگرای سینمای جهان ،سینمای معناگرا به روایت عبدالله ،سینمای دینی ،سینمای معناگرا در گذرر تاریخ ،مسئول حوضه‌ی معناگرا در بنیاد ،سینمای معناگرا در بنیاد سینمایی ،تعابیر سینمای معناگرا ،هدف سینمای معناگرا ،اصطلاح ،موضوع مرز میان سینمای معناگرا ،سینمای ماورا ،مدیران ،مخاطبان ،فیلمساز ،مفاهیم ،سینمای معناگرا مطرح ،مخاطبان سینمای دینی ،اندیشه ،حوزه‌ی فعالیتی سینمای معناگرا ،هنر ،تاریخ ،سینمای معناگرا هم مفاهیم ،ژانرهای سینمایی

خلاصه ماشینی:

"سینمای معاگرا به روایت عبد الله اسفندیاری، مسئول حوزه‌ی معناگرا در بنیاد سینمایی فارابی‌ در جست‌وجوی‌ حقیقت >سینمای معناگرا در گذرر تاریخ اصطلاح«سینمای معناگرا»در ایران،از حدد سال‌های آغازین دهه‌ی 1380 و در زمان مسئولیت آقای«حیدریان»در سمت‌ معاونت سینمایی وزارت ارشاد،به صورت‌ برجسته مطرح شد،چراکه به‌نظر دوستان و مسئولین سینمای کشور،وسعت این سینما به‌ حدی بود که می‌توانست مفاهیم متنوع و قابل‌ توجهی را دربرگیرد. این اصطلاح در میان کارشناسان و مدیران‌ وزارت ارشاد و بنیاد سینمایی فارابی و هم‌چنین‌ مشاوران این دو نهاد و نیز در بین کارشناسان‌ و اهالی سینما،بحث‌هایی را دامن زد؛حتی‌ در مورد تعبیر جهانی مفهوم آن-که البته‌ بیش‌تر در زبان انگلیسی جست‌وجو می‌شد- مباحث گوناگونی مطرح شد که برخی از آن‌ها هم‌چنان ادامه دارد. >نقش مسئولان سینمایی در مواقعی،جامعه غافل از این است که چه‌ چیزی کم دارد و جای چه اندیشه‌یی خالی است؛ این‌جاست که نقش مدیران فرهنگی مشخص‌ می‌شود و آن‌ها با بسط دادن اندیشه‌های ناب، می‌توانند سینما را از سطحی‌نگری رهایی‌ بخشند مخالف بودن با این نظریه که هرچیزی‌که‌ بتواند مردم را جذب کند،مناسب است،نه‌تنها در بین بزرگان اندیشه،بلکه در قرآن نیز به وضوح‌ یافت می‌شود در مواردی که می‌گوید:«ببینید که‌ عوام‌زدگی با مردم چه کرده است». >پایان سخن در انتها باید به یک اصل تجربه‌شده در حوزه‌ی‌ سینمای دینی و معناگرا اشاره کرد که:در طول‌ تاریخ سینما،فیلم‌هایی که براساس داستان‌های‌ دینی و ساختار مناسب هنری شکل می‌گیرند، یک ویژگی خاص را در خود نهان دارند و آن این‌ است که هیچ‌وقت این‌گونه فیلم‌ها تاریخ مصرف‌ ندارند؛لذا براساس همین اصل،فیلمسازان ما می‌توانند با الهام از داستان‌های عمیق دینی و مذهبی،در حوزه‌های گوناگون اجتماعی،سیاسی، فرهنگی و اقتصادی،اقدام به ساخت آثار جاودان‌ سینمایی نمایند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.