خلاصه ماشینی:
"داستان را که دیدم،متوجه شدم که این کتاب مخلوطی است از«گراند هتل»،«کاروانی بهسوی غرب»و«اسب آهنین»؛به همین منظور،نام فیلم را گذاشتیم«کاروان بزرگ دلیجان آهنی».
آنچه که فیلمها کم دارند،هماهنگی در کارهاست؛ چیزیکه باید همه در آن سهیم باشند،وحدت لحن و جوششی را که در فیلمی مانند«توهم بزرگ»میبینیم و حاصل فعالیت یک یا دو نفر است،که فیلمهای دیگر ندارند منظورم این است که احساسات آنها-نویسندهی فیلمنامه،کارگردان و تهیهکننده-شیوهی ساخته شدن فیلم را کنترل میکند.
ما به دنبال محتوای معنیدار،اخلاقیات و چیزهای شبیه به اینها نبودیم؛میخواستیم یک فیلم خوب و سرگرمکننده بسازیم که بازگشتی داشته باشد به اصول اساسی،زیرا باید از همینجا شروع کرد تا به کشفیات تازه رسید.
گناه دوم:عادت به این مسئله که ستارهی فیلم در حدی بالاتر از خود داستان قرار دارد.
جوهر اصلی بازیگری یک هنرپیشه،آن است که شخصیت خودش را با شخصیت خلقشده یکی کند؛اما وقتی یک بازیگر جوان باآتیه،نامش بر روی اعلان دیواری نوشته میشود،دیگر این توهم از بین میرود.
تهیهکننده هم در جواب گفت:«اگر تماشاگران در پس این شخصیت تاریخی،یک ستاره نبینند، پولهایمان برنمیگردند»؛از نظر من،این مسئله یعنی تجاوز به تمام اصول سینما،یعنی قرار دادن ستارهی فیلم در ورای همهچیز.
این فیلم دربارهی یک چیز صحبت میکند:عشق میان انسانها؛این هیجانانگیز است!این فیلم مسایل تازهیی را مطرح میکند که همهی ما با آنها آشنایی داریم،اما به جرئت میگویم که اگر ما فیلم توهم بزرگ را در هالیوود ساخته بودیم،به چنین فیلمی دست نمییافتیم.
گناه چهارم:یکی از گناهان هالیوود این است که موفق نمیشود فیلمهای باکلاس بسازد،منظورم این است که فیلمها مربوط به قشر خاصی نیستند.
یکی از ویژگیهای بزرگ سینمای ما باید این باشد که به آینده هم فکر کند."