Skip to main content
فهرست مقالات

فیلمی در تعارض یا «حاج کاظم» در «سگ کشی»

نویسنده:

(3 صفحه - از 12 تا 14)

خلاصه ماشینی:

"برای مثال نگاه کنید به شخصیت روزبه که‌ در سکانس معارفه،فیلمساز وی را به صورت فردی‌ کم‌ذهن نمایش می‌دهد(راستی دلیل آن همه‌ اصرار آصف مبنی بر اختلال مشاعر روزبه چیست؟) در حالیکه بیننده تا پایان هیچ نشانه‌ای دال بر کم‌ ذهنی ابتدایی وی و از همه مهمتر دلیلی بر اصرار بی‌جهت فیلمساز در سکانس فوق نمی‌بیند. اساسا شیوهء اثرگذاری فیلم به‌گونه‌ای است‌ که تماشاگر هروقت که می‌خواهد با شخصیتی‌ همذات‌پنداری کند با دیدن نشانه‌هایی(درست یا غلط)از او رودست می‌خورد و ناامید و سرخورده‌ سراغ شخصیت دیگری می‌رود و متشابها با طرد شدن از او این تسلسل را با سایر شخصیت‌های‌ فیلم ادامه می‌دهد(حکم فوق حتی برای شخصیت‌ روزبه هم مصداق تقریبی دارد. به عبارت دیگر گویا این بی‌واسطگی و عیان‌ بودن-که ذکر شد-برای خود فیلمساز نیز آشکار بوده و وی متعاقبا با تبدیل و معادل‌سازی دیالوگ‌ها با امثال و اصطلاحات،به نوعی زبان غیرقابل باور و مضحک رسیده که خود عامل دیگری برای ایجاد فاصلهء تماشاگر با فیلم شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.