Skip to main content
فهرست مقالات

اپرای اسب: سینمای وسترن و بررسی تطبیقی با گرگها می رقصد

نویسنده:

(2 صفحه - از 75 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، سرخپوستها، سفر، خودکشی، سینمای وسترن و بررسی تطبیقی، زن، امریکایی، اپرای اسب، دان‌بار جان سرخپوست، قبیله سو و سربازان امریکایی

خلاصه ماشینی:

"شکل ساده وسترن که در ابتدا به وجود آمده بود کم‌کم به صورت عمیق‌تری‌ مطرح شد و حتی در این زمینه فیلمهایی ساخته شد که به روانکاوی‌ شخصیت‌های آن می‌پرداخت که صلات ظهر(فرد زینه‌مان)و مردی که‌ لیبرتی والانس را کشت(جان فورد)جزو همین آثار محسوب می‌شود. وجود اسکلت انسان همراه با تیر که نشانه اسلحه سرخپوستان است دنیای وحشی‌ دیگری را که به مراتب از نظر اندیشه امریکایی وحشتناک‌تر از جبهه جنگ‌ شمال و جنوب است ترسیم می‌کند،حتی نوع کشتن مرد گاریچی به هنگام‌ برگشت که همراه دان‌بار آمده بود وحشت و اضطرابی را که سرخپوستان به‌ وجود می‌آورند در ذهن القا می‌کند که بر تفکر امریکایی فیلم و فلسفه طراح‌ آن صحه می‌گذارد و به‌طور غیرمستقیم خود را محق تجاوز به سرزمین‌ دیگران جلوه می‌دهد. این ارتباط بین دان‌بار و ایستاده با مشت‌ تا آنجا پیش می‌رود که تبدیل به ازدواج می‌شود،اما نکته قابل توجهی که‌ وجود دارد اینکه ایستاده با مشت از قبیله سو نیست،او از خانواده سفیدپوستی‌ است که در ایام کودکی خانواده او توسط سرخپوستها کشته شده‌اند و سرخپوستها او را با خود برده‌اند،اگر ایستاده با مشت ذاتا سرخپوست بود مسلم پیوند عاطفی‌ دو انسان،جهان‌بینی قوی‌تری داشت. نمای‌ مرگ گاومیش‌ها و جویبار خون که به‌طور با واسطه فرهن‌ انسان را از نظر کشتار جمعی مطرح می‌کند،نوعی افسردگی‌ را در ذهن انسان پدید می‌آورد،اما نیاز به بقا زندگی بر آرمانی‌ والا غلبه می‌کند و از نمای باز از چشم‌انداز دور از گروه بی‌شمار گاومیش‌ها و ترکیب سرخپوستها،جنگ نابرابر انسان با حیوان‌ به خاطر تنازع بقا،ترکیب متناسب زاویه‌ها در این حرکت و نجات‌ جان دختر سرخپوست توسط دان‌بار باهم تاکید دیگری است‌ بر دوستی دان‌بار با آنها."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.