خلاصه ماشینی:
"هریک از صاحبنظران یا منتقدین سینمایی برای دقیق جلوهدادن تعریف پیشنهادی خود،به توجیه واقعیتهای موجود از دید هنرمندان و تکنیک آنها میپردازند؛البته تعاریف،برای تقسیمبندیها و تشخیص تفاوتهای موجود کارسازند و قطعا هرکسی میتواند این تفاوتها را هر قدر که بخواهد،دقیق ارزیابی کند،اما آنچه مسلم است و تفاوت اصلی سینمای مستند با سینمای تخیلی و داستانی اطلاق میگردد،این است که فیلم مستند به جای تخیل،به توصیف حقایق میپردازد.
پس چه باید کرد؟ به عقیدهی کارشناسان آنچه واضح و مبرهن است، این است که حضور سینمای مستند در انواع مختلف میتواند هر نوع نیاز مخاطب را در مدت زمان کوتاه و استاندارد اینگونهی سینمایی،برای او برطرف نموده و او را ارضا کند؛بهعنوان مثال یک هموطن ایرانی که قصد سفر به کشور آلمان را دارد،اگر بخواهد اطلاعات مفیدی دربارهی فرهنگ،اقوام،اصالت،تجارت و اقتصاد آلمان جمعآوری کند،ماهها و یا حتی سالها زمان لازم دارد تا این اطلاعات را از کتب جستوجو نماید،اما فیلم مستند میتواند در گونههای مختلف،اطلاعات لازم را از نظر توریستی،اجتماعی،اقتصادی،صنعتی،بومی و...
لازم به توضیح است که سیستم و مفاهیمی که عمدتا از جانب مرکز گسترش سینمای تجربی ایران ارایه میشود و سر منشاء و تیتر امور جاری آن قرار میگیرد، برگرفته از این مکتب و آمیخته شده با راهکارهای آن است،اما آن چیزیکه در این مرکز ارایه میشود،تز و تئوری جدیدتر،پخته و کارآمدتری است که به عقیدهی کارشناسان امر و با بررسی قیاسی دورهیی سبکی،به کارایی آن در این مرزوبوم و فرهنگ و اصالت این (به تصویر صفحه مراجعه شود) آب و خاک صحه گذاشته و موجب پیشرفت سینمای مستند ایران خواهد شد که در بخش نئورئالیسم به آن اشاره خواهیم کرد."