خلاصه ماشینی:
"از نگاه بیشتر فیلمنامهنویسان و فیلمسازان،فیلمنامه رکن اصلی و مغز یک اثر سینمایی است که فیلمساز با زبان تصویر آن را روایت میکند؛حال اگر اینمغز و رکن دچار مشکل،سستی و بیرمقی باشد،حتی اگر فیلمساز هم متبحر باشد،آن فیلم چگونه فیلمی خواهد شد؟ بحران فیلمنامهنویسی علل مختلفی دارد که عمدهترین آنها عبارتاند از: 1-ارزان،ساده و سطحیسازی فیلم در کشور که طبعا فیلمنامههای سبک و بدون در و پیکری هم نیاز دارد.
تا چندسال قبل نگرانی از بازگشت سرمایه در امر فیلمسازی،تبدیل به معضلی برای تهیهکنندگان شده بود،اما حالا با تغییراتی که در فضای فیلمسازی رخ داده،با به وجود آمدن حمایتهای دولتی و متبحر شدن خود تولیدکنندگان،به ندرت میتوان تهیهکنندهیی را پیدا کرد که فقط دغدغهی بازگشت سرمایهاش را داشته باشد،بلکه این روزها اکثرا به کسب سود بیشتر میاندیشند.
اینعده که با انگیزهی سود و شهرت وارد این عرصه شدهاند،با آنکه بخشی از سرمایهی سینما را تأمین میکنند،اما چون دغدغهیی جز کسب سود ندارند،به نازلسازی و تولید آثار سطحی در سینما دامنزده و میزنند و این در حالی است که برخی از تواناترین فیلمسازان کشور برای تولید آثار خوب،با نبود سرمایهگذار و تهیهکننده روبهرو هستند.
در نگاهی سطحی،کسب سرمایه به نفع سینمای ایران است و خط تولید را امیدوار میکند،اما به چه قیمت؟به قیمت سلطهی سرمایهگذاران و لطمه به فرهنگ جامعه و سینما؟!خانهی سینما،اتحادیهی تهیهکنندگان و معاونت سینمایی باید با اتخاذ تصمیماتی به اصلاح امور سرمایهگذاری در سینما بپردازند،زیرا این نوع سرمایهگذاری و تهیهکنندگی، فرهنگ سینما را میخورد و فساد را به دنبال میآورد."