Skip to main content
فهرست مقالات

اجتماع، سینما و زخم های سینمای اجتماعی

نویسنده:

(2 صفحه - از 34 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، اجتماعی، سینمای اجتماعی، سینماگران، فیلمساز، سینما و زخم‌های، مجید، رخشان بنی‌اعتماد، سینمای ایران، ایرانی، مخاطب، داریوش مهرجویی، سینمای اجتماعی ایران، جامعه، زخم‌های سینمای اجتماعی، سینماگران ایرانی، فیلم‌های سینمایی، فیلم‌های سینمایی ایران، مسعود کیمیایی، روایت، نگاه، رخدادها، فیلمساز فقید سینمای ایران، سبک، فیلمساز صاحب سبک اجتماعی، عیار نگاه اجتماعی، آثار، رویکرد عمده‌ی سینماگران ایرانی، سینماگران نسل پیش‌از انقلاب، سبک سینمای ایران

خلاصه ماشینی: "شاید یکی از دلایل عدم وجود فیلم شاخص‌ اجتماعی در این دوران،نزدیک نشدن سینماگران‌ به درون جامعه و اشستفاده از مصادیق اجتماعی روز در فیلم‌ها باشد،چیزی‌که اتفاقا در دهه‌ی 1360 و مقاطعی از دهه‌ی 1370 مدنظر سینماگران ایرانی‌ بود؛مثلا در«اجاره‌نشین‌ها»،داریوش مهرجویی در قالب طنز اجتماعی توانسته برشی از فضای روزگار جاری را در فیلم به مخاطب ارایه دهد و در این‌ بین،شخصیت‌ها،رخدادها،مکان‌ها،رفتار و گفتارها، مضمون و فصه‌ی اثر نیز بازتاب‌دهنده‌ی جامعه در اواسط دهه‌ی 60 هستند؛یا مثلا فیلم‌هایی چون‌ «زرد قناری»(رخشان بنی‌اعتماد)،«عروسی خوبان» (محسن مخملباف)،«دندان مار»(مسعود کیمیایی) و«زیر بام‌های شهر»(اصغر هاشمی)،که هرکدام با سیاق خود روایتگر جامعه‌ی معاصرشان بوده‌اند. در دهه‌های 1370 و 1380 هم می‌توان نمونه‌های‌ جالب توجهی را جست‌وجو کرد و در این مسیر،سیر تعلق سینماگرانی چون«جعفر پناهی»،«پرویز شهبازی»و«رضا میرکریمی»را به سینمای‌ اجتماعی مورد توجه قرار داد؛گرچه دو سینماگر نخست،به دلایل مختلفی(علی‌رغم زاویه‌ی‌ دید سینمایی منحصر به فردشان)مورد نقد قرار گرفته‌اند،به‌عنوان مثال«نفس عمیق»،روایت‌ سینمایی پخته‌یی نسبت به جامعه‌ی امروز و گروهی‌ از جوانان آن دارد،اما نگاه تلخ و اغراق‌آمیز فیلمساز از درجه و اعتبار آن به‌عنوان یک اثر اجتماعی‌ می‌کاهد،هم‌چنان‌که در فیلم«مسافر جنوب» این فیلمساز،نگاه خوش‌بینانه به جامعه و آدم‌ها،به‌ فیلم ضربه زده بود. «اتوبوس»(یدالله‌ صمدی)،«پدر بزرگ»(مجید قاری‌زاده)،«دزد و نویسنده»(کاظم معصومی)،«رابطه»(پوران‌ درخشنده)،«حریم مهرورزی»(غلام‌رضا رمضانی)، «دبیرستان»(اکبر صادقی)،«شیخ کژدم»(کیانوش‌ عیاری)،«ناخدا خورشید»(ناصر تقوایی)،«آن سوی‌ آتش»(کیانوش عیاری)،«ترن»(امیر قویدل)، «تحفه‌ها»(ابراهیم وحیدزاده)،«جهیزیه برای رباب» (سیامک شایقی)،«خارج از محدوده»(رخشان‌ بنی‌اعتماد)،«دستفروش»(محسن مخملباف)، «سرزمین آرزو»(مجید قاری‌زاده)،«در مسیر تندباد»(مسعود جعفری جوزانی)،«زرد قناری» (رخشان بنی‌اعتماد)،«سرب»(مسعود کیمیایی)، «سال‌های خاکستر»(مهدی صباغ‌زاده)،«بچه‌های‌ طلاق»(تهمینه میلانی)،«پول خارجی»(رخشان‌ بنی‌اعتماد)،«ریحانه»(علی‌رضا رییسیان)،«مادر» (علی حاتمی)،«مشق شب»(عباس کیارستمی)، «آپارتمان شماره‌ی 13»(یدالله صمدی)،«در آرزوی ازدواج»(اصغر هاشمی)و«مجنون»(رسول‌ ملاقلی‌پور)،از جمله فیلم‌های دهه‌ی 60 سینمای‌ اجتماعی هستند که در حافظه‌ی سینمای ایران‌ مانده‌اند؛از این حیث،سینماگران برجسته‌یی چون «کیانوش عیاری»(شبح کژدم،تنوره‌ی دیو،دو نیمه‌ی سیب،آبادانی‌ها،سفره‌ی ایرانی و بیدارشو آروز)و«رسول ملاقلی‌پور»(نسل سوخته و قارچ‌ سمی)نیز آثار تکان‌دهنده‌یی را ارایه دادند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.