خلاصه ماشینی:
"معمولا فیلمنامهی موفق،فیلمنامهیی است که در آن تیپسازی یا شخصیتپردازی در کشاکش سازنده با حوادث داستان شکل گیرد و قوام قصه در گرو قوت شخصیت و قدرت شخصیت در گرو عمق داستان باشد؛اما در همین نقطه،سریالهای کمدی ما از جمله چارخونه با یک تناقض جدی مواجه هستند این تناقض از آنجا ناشی میشود که چون اینگونه سریالهای تیپ محور ایدهی مناسبی برای ارتقای تیپهایشان ندارند،به سرعت باعث از بین رفتن جذابیتها و عادتهای ذهنی مخاطب در مورد آن تیپ شده و مجبور میشوند در تیپ،تغییرات اساسی به وجود آورند؛بهعنوان مثال تیپ«حامد»با بازی رضا شفیعی جم که خیلی زود کارآییاش را از دست میدهدد و مجبور میشود به دلیل درجازدن سریال و ورود تیپ چدید«نظیرشنبه»(جواد رضویان)،تغییر اساسی کرده و با تیپ«چهارشنبه»،تا سطح یک جوان افغانینما-مثل تیپ تازه وارد-تنزل کند."