Skip to main content
فهرست مقالات

ساختار و فرایند تصمیم گیری سازمانی (2)

نویسنده:

(4 صفحه - از 42 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : فرایند تصمیم‌گیری سازمانی، تصمیم‌گیری، اطلاعات، سازمان، مدیران، شناسایی، ساختار و فرایند تصمیم‌گیری، ارزشیابی راه‌کارها تحت شرایط مذکور، راه‌کارها، انتخاب

خلاصه ماشینی:

"الف)فرصتها ب)بحرانی ج)معمولی مسایل بحرانی و معمولی به گونه‌ای هستند که عموما نمایان می‌شوند و این مدیر است که باید آنها را به موقع‌ تشخیص دهد و در جهت صحیح هدایت کند. ویژگیهای طرز تفکر خطی و سیستمی شناسایی و تنظیم راه‌کارها این مرحله اختصاص به ترسیم راه‌ها،ابزارها و راهکارهای‌ دستیابی به حل مسایل دارد،پیش از اخذ نهایی تصمیم،باید راهکارها که در واقع راه‌حلهای بالقوه برای حل مسئله هستند شناسایی،تعیین و نتایج احتمالی هریک مشخص شوند. الف)برنامهء آموزش کارشناسی از سوی واحد آموزش سازمان ب)برنامهء آموزش کارشناسی از سوی یک سازمان حرفه‌ای‌ آموزشی و خارج از سازمان ج)آموزشهای حین خدمت شدیدتر و با برنامه‌های جدیدتر تدوین راه کارها واقعا فرایند تجسسی است که در آن‌ محیطهای درونی و برونی سازمان برای گردآوری اطلاعات‌ مورد بررسی قرار می‌گیرند و از آنها برای تدوین و تنظیم راه‌ کارهای ممکن،استفاده می‌شود. این مورد نیز نیاز به وجود هدفها و مقاصد برای تصمیم‌گیری و حتی سازمان را مجددا مورد تأکید قرار می‌دهد. نکتهء مهم این است که در زمان اجرای تصمیمی،مدیر نمی‌تواند فرض کند به‌هرحال به نتیجهء هدف اولیه می‌رسد، بلکه باید به طراحی و اجرای تصمیمی از سیستمهای کنترل و ارزیابی بپردازد،تا از حصول نتایج واقعی مطمئن شود. *کیفیت عینی تصمیم:در این معیار این پرسش مطرح است: "چه میزان از فرایند تصمیم‌گیری رسمی به اجرا درآمده است؟ *پذیرش مجریان آن:در این معیار،میزان جلب رضایت و همکاری افراد درگیر در مسایل تصمیمات سنجحیده می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.