چکیده:
<P>تداوم فعالیت و ارتقاء بهرهوری در دنیای صنعتی امروزه نه فقط مستلزم افزایش توان رقابتی و صنعتی است،بلکه مستلزم پیشبینی و کنترل عوامل محیطی(درونی و بیرونی)پروژه میباشد.به علاوه نادیده گرفتن این عوامل موجب افزایش مدت زمان پروژه و بالا رفتن هزینههای آن میگردد.</P><P> مقاله حاضر سعی دارد با نگرشی بر مفاهیم محیط کاری و به ویژه عوامل محیطی بیرونی و تأثیرآنها بر تشکیلات و سازمان پروژه،جایگاه این عوامل را مورد بررسی قرار دهد.در این ارتباط، مروری بر تعاریف محیط کاری پروژه،تشکیلات سازمانی، سیستمهای باز و بسته و ارتباط آنها با یکدیگر انجام شده و سپس ضرورت درنظر گرفتن متغیرها یا تأثیرات بیرونی محیط پروژه مورد بحث قرار گرفته است.</P>
خلاصه ماشینی:
"در این ارتباط، مروری بر تعاریف محیط کاری پروژه،تشکیلات سازمانی، سیستمهای باز و بسته و ارتباط آنها با یکدیگر انجام شده و سپس ضرورت درنظر گرفتن متغیرها یا تأثیرات بیرونی محیط پروژه مورد بحث قرار گرفته است.
رابطه بین تشکیلات سازمانی و محیط کاری پروژه در تحقیقات انجام شدهای مورد بررسی قرار گرفتهاند (1 و 2 و 3)که نهایتا منجر به نظریه اقتضایی سازمانی (contingency theory of organizations) گریده که به موجب آن برای آنکه سازمانی بتواند بطور رضایتبخش و توأم با کارایی عمل نماید،ساختار آن میبایست مطابق با احتیاجات محیط آن باشد،که این احتیاجات عمدتا تابع فن آوری به کار رفته، وضعیت کالای تولید شده در بازار،تنوع کالای تولید شده، میزان تحول در تولید و بالاخره حجم تولید است.
همچنین handy 3 رابطه ما بین محیط کاری و تشکیلات سازمانی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و به این نتیجه رسیده است که به هنگام مواجه با عوامل مختلف محیطی که هریک در جهات مختلف فعال هستند،تشکیلات سازمانی باید انعطافپذیر باشد.
تشکیلات سازمانی پروژه بطور کلی تشکیلات سازمانی یک پروژه تحت عناوین زیر نیز مورد بررسی قرار گرفته است: الف)سیستمهای جمعی ب)سیستمهای دارای مجموعهای از فعالیتهای کاری ج)سیستمهای هدفگرا تعریف زیر توسط4 sherwood,pfiffer در مورد تشکیلات سازمانی ارائه شده است: "تشکیلات سازمانی عبارتست از الگو(یا طرح و قالب)و روشهایی که در آن تعداد زیادی از افراد(بطور نزدیک و یا گسسته با یکدیگر)در ارتباط باهم در حال انجام کارهایی با پیچیدگیهای متفاوت بوده و به تکمیل اهداف مشترکی اشتغال دارند."