Skip to main content
فهرست مقالات

صوفیان، ملامتیان و قلندران

نویسنده:

(3 صفحه - از 33 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : قلندر، ملامتی، صوفی، درویش، ملامتی و قلندری، ملامتیه، عرفانی، سلمی، مرشد، صوفی درویش

خلاصه ماشینی:

"ابن عباد اهل روندا(90-1333 م)متعلق بهسلسله شاذلیه بود،اما در نامه‌ای به ابو اسحاقالشاطبی که از عقیده وی درباره ضرورت وجودشیخ جویا شده بود،نوشت که خود او در سیر وسلوک بیشتر به وسیله نوشته‌های صوفیان ارشادشده است نه از طریق شیوخ. در اینجا اشتباهی رخ داده است و آن این استکه بسیاری از نویسندگان کتب عرفانی می‌خواهندملامتیان را به عنوان«متوکلون»در میان صوفیاندر نظر بگیرند،حتی آنها را انسانهایی که فاقد ارادهو انضباط لازم برای پیمودن سلوک عرفانیهستند،معرفی می‌کنند،در حالیکه این صوفیانهستند که اهل توکلند؛همچنین این نویسندگانملامتی را با قلندر اشتباه می‌گیرند. فرق بین ملامتی و قلندری این است که اولیزهد و ایمان خود را مخفی نگاه می‌دارد و قلندریآن را ظاهر و حتی تباه می‌سازد و گاهی رفتارش بهگونه‌ای است که اسباب سرزنش دیگر بر ویمی‌شود. همزمان با شکل‌گیری سلسله‌های صوفیهشهاب الدین سهروردی می‌نویسد: اصطلاح قلندر در مورد اشخاصی بکار می‌رودکه مستی از آرامش قلب چنان آنها را مفتون ساختهاست که هیچ توجهی به رسم یا عرف معمولندارند و رسوم معمول اجتماعی و ارتباط متقابلرا نفی می‌کنند. این شاعر صوفی پس از نقل عبارتی ازشهاب الدین سهروردی ادامه می‌دهد:«دربارهافرادی که ما امروزه آنها را قلندر می‌نامیم و قیوداسلام را از گردنهایشان رها ساخته‌اند،کیفیاتی کههم‌اکنون از آن صحبت کرده‌ایم برای آنها بیگانهاست و بهتر است آنها را حشویه(17)بنامیم»همسهروردی و هم جامی خاطر نشان می‌کنند که نبایدکسانی را که در زمان خود لباس قلندران را بهمنظور مبالغه در عیاشی و هرزگی می‌پوشیدند،باقلندران حقیقی اشتباه نمود."

صفحه:
از 33 تا 35