Skip to main content
فهرست مقالات

شور موسیقی فرامرز پایور: موسیقی دان بزرگ معاصر ایران

نویسنده:

(4 صفحه - از 73 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : شور موسیقی فرامرز پایور، موسیقی، سنتور، شور موسیقی فرامرز پایور موسیقی‌دان، شور، هنر، استاد، گروه نوازندگان سازهای ملی فرهنگ، ایران، موسیقی ایرانی

خلاصه ماشینی:

"قطعاتی که کاملا منطبق با اصول آهنگسازی و درعین‌حال زیبایی‌شناسی در موسیقی است و این خصیصه را به راحتی در قطعات دستور سنتور نیز می‌توان به راحتی ملاحظه نمود و یک منبع مهم تحقیق برای علاقه‌مندان به این امر (به تصویر صفحه مراجعه شود) می‌باشد. پایور از هفده‌سالگی تحصیل موسیقی را نزد استاد ابو الحسن صبا شروع کرده و در ظرف شش سال تحصیل مداوم،کلیه‌ی ردیف‌های موسیقی ایرانی را روی سنتور،ساز تخصصی خود نزد استاد فراگرفت و به جایی رسید که همراه با ساز استاد،نوارهایی در رادیو پر کرد که هنوز هم نمونه‌هایی از آن‌ها نزد علاقه‌مندان به موسیقی اصیل ایرانی باقی است. فرامرز پایور در زمینه‌ی فعالیت در عرصه‌ی موسیقی ایران به‌خصوص سنتور،کار خود را از سال 1334 از طریق وزارت فرهنگ و هنر(اداره‌ی کل هنرهای زیبای آن زمان)شروع کرد و ضمن تدریس سنتور در هنرستان موسیقی ملی،برنامه‌های تک‌نوازی و هم‌نوازی همراه با استاد صبا و استاد تهرانی و سایر هنرمندان زمان از طرف آن اداره تهیه و در رادیو به نام برنامه‌ی هنری پخش نمود. در مورد آثار موسیقی فرامرز پایور،علاوه بر تصانیف مختلفی که برای خوانندگان اصیل مثل محمد رضا شجریان،عبد الوهاب شهیدی، نادر گلچین،پریسا،خاطره پروانه و سایر خوانندگان موسیقی ملی ساخته و ضبط نموده،بیش‌تر آثار او برای سنتور است که اغلب به چاپ رسیده و منتشر شده است،از قبیل: 1-دستور سنتور؛برای مبتدیان این ساز که در سال 1340 چاپ شده و هنوز هم مورد استفاده‌ی هنرآموزان و هنرجویان این ساز است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.