خلاصه ماشینی:
"{J3-نتیجهی سخنJ} بیاییم به جای استناد به کتابهای حدی و فقه و علوم متداول دیگر-که البته در جای خود راهگشا و ارزشمند هستند-بیشتر به ظرایف و دقایق هنری حافظ و دیگر شعرا توجه کنیم تا بلکه راهی به دهی ببریم که حتا خود حافظ هم هنگام شعر و شاعری کشف کشاف را به یک سو مینهاده و به جای دفتر حدیث،دفتر اشعار بر میگرفته و با جام و یار خویش-ولو در عالم خیال-راهی صحرا میشده است: کنار آب و پای بید و طبع شعر و یاری خوش معاشر دلبری شیرین و ساقی گلعذاری خوش یا: بخواه دفتر اشعار و راه صحراگیر چه جای مدرسه و بحث کشف کشاف است بنابراین نه تنها حافظ در پی اثبات حدیث«رفع»نیست که «رفع حدیث»!را در عالم هنر امری واجب میداند تا دمی از شر و شور عالم عقل و استدلال و فقه و حدیث بیاساید: شراب تلخ میخواهم که مردافکن بود زورش که تا یکدم بیاسایم ز دنیا و شر و شورش یا: ما را ز منع عقل مترسان و میبیار کاین شحنه در ولایت ما هیچ کاره نیست این بیماری مسری مطلقسازی و بتپردازی متأسفانه دامنگیر شاعران معاصر شده است و گاهگداری میبینیم در شرح و تفسیر اشعار بزرگانی مثل فروغ و سهراب یاوههایی به میبافند تا بلکه دامان-به زعم آنان-ناپاک این عزیزان را غسل تعمیدی بدهند و با خواندن خطبهیی شرعی فکر و ذهن آنان را به عقد افکار پریشان خویش در بیاورند چرا که همه چیز آن عزیزان را میتوان پذیرفت مگر گفتهها و سرودههای از این دست که افکار پاک و اهواریی شارحان و منتقدان را پریشان میکند: «من به اندازهی یک ابر دلم میگیرد،وقتی از پنجره میبینم حوری،دختر بالغ همسایه،زیر کمیابترین نارون روی زمین فقه میخواند."