Skip to main content
فهرست مقالات

بهاریه های فارسی: مسمط نعیم اصفهانی

نویسنده:

(4 صفحه - از 14 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : نعیم ،مسمط نعیم اصفهانی ،بهاریه ،بهایی ،بهار ،شاعر ،فارسی مسمط نعیم اصفهانی ،فارسی ،نعیم سده‌ی اصفهانی ،ادبی ،بهاریه‌ی قاآنی و نعیم اصفهانی ،نعیم سده‌ی برترین شاعر ،تعصب ،نقد ،ادیب ،انتحال ،بهایی بودن نعیم ،برترین شاعر ،شعر ،داوری ،نعیم برترین شاعر ،بهاریه‌ی ،حضرت نعیم اصفهانی ،ادبیات ،حافظ ،قلم ،مسمط بهاریه ،عصر قاجار ،برترین شاعران عصر ،حقوق

خلاصه ماشینی:

"شمشاد نگر بدان نکو زلفی‌ گلنار نگر بدان بدان نکو چهری‌ نورزو بزرگم بزن ای مطرب امروز زیرا که بود نوبت نوروز به نوروز لامعی گرگانی شاعر قرن پنجم می‌گوید: جهان از خلد گویی مایه گیرد،چون بهار آید به چشم از دور هر دشتی بساط پرنگار آید برآرد گل سر از گلزار و زندان بشکند لاله‌ بیفتد شنبلید از بار و آذرگون به بار آید یا ادیب صابر ترمذی می‌گوید: وقت بهار نو صفت نو بهار کن‌ خانه از گل چون بتکده‌ی قندهار کن می با نگار خوش طرب،اندر بهار به‌ می‌با نگار خوش طرب،اندر بهار کن‌ رود و سرود و مطرب و می‌خوش کنند بزم‌ تدبیر جمع کردن این هر چهار کن 3-تعصب‌های عجیب و غریب در طول تاریخ ادبیات از صفویه تا امروز،گاهی تعصب‌های‌ مذهبی در داوری‌های ادبی و حتا در نوشته‌های اهل قلم که ظاهر پژوهشی و قالب تحقیقاتی دارند،راه یافته است. از جمله،دو تن از این‌ نحله،یعنی آقایان دکتر ایرج خادمی و دکتر هوشنگ گیلک در مجله‌ی«پیام بهایی»،نوشته‌اند که:بزرگ‌ترین شاعر فارسی‌زبان‌ پس از قاآنی،نعیم سدهی است و چون صاحب این قلم در مجله‌ی‌ ره‌آورد و نیز در کتاب ادبیات معاصر ایران این ادعای گزاف را نقض و نقد کرده‌ام،به من اهانت کرده و نوشته‌اند: «آقای دکتر ایرج خادمی مقاله‌یی درباره‌ی نعیم سدهی،شاعر طراح و نواندیش،به چاپ رسانده‌اند و شخصی به نام پروفسور سید حسن امین به آقای دکتر خادمی تاخته که چرا... باری،در موضوع اغراق تعصب‌آمیز نسبت به ارزش ادبی آثار نعیم سدهی به‌طور عام و بهاریه‌ی منسوب به او به‌طور خاص،من‌ بی‌این‌که بخواهم وارد اختلافات مذهبی که انگیزه‌ی حقیقی این‌ اغراق‌ها از سوی نویسندگان محترم بهایی مسلک شده است،بشوم، عرض می‌کنم که من به مشافهه از آقای مهدی صدری شنیدم و او از مرحوم ذکایی بیضایی شنیده بود که بهاریه‌ی معروف منسوب به‌ نعیم اصفهانی،سروده‌ی ادبی بیضایی بزرگ بوده و نعیم آن را از ادیب گرفته و بازنویسی کرده و بهائیان آن را به نام او چاپ کرده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.