Skip to main content
فهرست مقالات

ماجرا کم کن و بازآ که مرا مردم چشم

نویسنده:

(2 صفحه - از 64 تا 65)

کلید واژه های ماشینی : سورئالیسم، بازآ، مردم چشم، حافظ، نور، ماجرا کم، تاب جعد مشکین، مردم چشم خرقه از سر، دعا، طره‌ی تاب جعد مشکین، معنی، شعر، سورئالیسم نوترکیب، دائما نوترکیب، نگاه، انتشارات دانشگاه تهران، عقل، روح، طره‌ی موی تاب‌دار و مشکین، سورئالیسم دائما، تهران، سورئالیسم در سورئالیسم، خدا، یوسف، شعر حافظ، بیت لازمه‌ی تفسیر نشدن شعر، انتشارات علمی، تئوری سورئالیسم، ابیات حافظ، نور علی نور

خلاصه ماشینی: "برای تقریب این تئوری به ذهن،می‌خواهم به بحث در مورد یکی از سخت‌ترین ابیات حافظ بپردازم که در آن بحث و جدل‌های زیادی صورت گرفته است،ولی به محور اصلی پرداخته نشده: ماجرا کم کن و بازآ که مرا مردم چشم‌ خرقه از سر بدرآورد و به شکرانه بسوخت ساختمان این شعر به وسیله‌ی عاشقانه‌ترین آیه‌ی قرآن‌که در مقابل عاشقانه‌ترین روح‌ اشتیاق،دعا به آینه‌گردانی پرداخته است و تصویر این بیت را در درون خود بی‌نهایت بار تکرار می‌کند،معماری شده است. حافظ در این‌جا دست به میناگری زده و با این آیه موازی شده و پایه‌گذار سورئالیسم نوترکیب‌ سورئالیسمی که دیگر مرزی بین واقعیت و خیال نیست،بلکه یک موجود زنده‌ی زایاست،شده، خرقه از سربدرآوردن مردمک و سوزاندن آن کنایه از سفید شدن کامل چشم و خروج از ظلمت‌ به نور است و از طرفی شکرانه را«صبر جمیل یعقوب در مقابل این مصیبت در آیه‌ی قرآن»قبل از ادا شدن نذر پرداخت کرده است و هم‌چنین نذر خود را قبل از دعا گرفته‌ است،یعنی به حالت Circular یا دور و تسلسل در این بیت می‌رسیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.