خلاصه ماشینی:
"» (عنایت،حمید،اندیشهی سیاسی در اسلام معاصر،ترجمهی بهاء الدین خرمشاهی،تهران، خوارزمی،1362،ص 268) صرفنظر از این نفی و اثباتها،آنچه انکار کردنی نیست،تأثیر ژرف دکتر شریعتی بر بازشناسی و بازسازی تفکر شیعی و تأثیر آنها بر روی ذهن و زبان روشنفکران مذهبی در سالهای پیش از انقلاب اسلامی 1357 است.
این تناقض ظاهری،باعث میشد که بعضیها او را از نظر سیاسی ضد مارکسیسم قلمداد کنند،دیگران تصور میکردند که او مارکسیستیست که عقاید واقعی خود را تحت پوشش اسلام پنهان میدارد، افراد دیگری هم بودند که او را یک فرد مبهوت و یک روشنفکر متحیر معتقد به خط سوم قلمداد میکردند.
3-مارکس سوم،مارکس مسنتر و اساسا سیاستمداری بود که یک حزب انقلابی خلق کرد و غالبا پیشبینیهایی میکرد که از نظر سیاسی مقتضی بود،اما مسلما با متدولوژی اجتماعی او مطابقت نمیکرد.
او همچنین مدعی بود که حزب توده نتوانسته مارکسیسم واقعی را به عموم تعلیم دهد و حتا آثار کلاسیکی نظیر کتاب سرمایه را به فارسی ترجمه نکرده است."