خلاصه ماشینی:
"اصطلاحات فقهی در دیوان حافظ95 دکتر محمد علی خالدیان در دیوان خواجهی شیراز همانند دیگر دواوین شعری دانشهای مختلفی چون تفسیر و حدیث و طب و ریاضیات و موسیقی و فقه بازتاب چشمگیری دارد و این بازتاب برمیگردد به آگاهی و آشنایی و ذهنیت آن شاعر از آن دانشها.
طغرل طهماسبی-مراغه سیری در ادبیات موسیقایی حافظ97 حافظ،گوینده جاودانی که پس از نهفتن اسرار عشق به تنگ میآمده و به بانگ موسیقی سخن میگفته،همینکه از حجاب چهرهی جان که غبار تن است،رنجور میگردد و از اختفای حقیقت که مایهی جنگ هفتاد و دو ملت است نگران میشود،پس از وضو ساختن از چشمهی فیاض عشق به بود و نبود پشت پا میزند و وقتی که دل را معیار واقعی حقایق معرفی میکند و سعادت را به درون افراد،بسته میداند،ناگزیر به ساز و آواز میپردازد و نغمهی هستی را در زیر و بم چنگ و رباب و نی جستوجو میکند.
حافظ در اشعار خود مکرر این لفظ را به کار برده است و در مواردی معنای آواز خواندن یا سراییدن یا تغنی کردن و در دیگر موارد معانی:بانگ،صدا و آوا را از کلمهی ناله اراده کرده است:"