Skip to main content
فهرست مقالات

طلیعه ی جنبش های محصلان ایرانی

نویسنده:

(5 صفحه - از 9 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : مدرسه‌ی، ناصر الدین شاه، مشروطیت، محصلان، ایران، شاه، دار الفنون، سیاسی، شهر، مدرسه‌ی علوم سیاسی، محصلان ایرانی، محلات، مشروطه‌خواهی، جمعیت، فرهنگی، تاریخ، تهران، سلطنت ناصر الدین، دار الفنون و مدرسه‌ی علوم، آغاز سلطنت رضا شاه، خیابان، اجتماعی، آغاز سلطنت ناصر الدین، مدرسه‌ی دار الفنون، دانش‌آموز، مدرسه‌های عالی، قمری، جنبش‌های محصلان ایرانی، آموزش‌های، مدرسه‌ی علوم سیاسی در خیابان

خلاصه ماشینی: "1 آن‌چه اکنون،با عنوان افتخارآمیز«جنبش دانشجویی در ایران» از آن یاد می‌شود،پدیده‌ی نو ظهوری‌ست،به نظام آموزش جدید و نسل جوان موسوم به«محصلان»در عصر مشروطیت ارتباط داد، و تحقق تاریخی آن به معنای دقیق بیشتر در تهران چشمگیر بوده‌ است و به همین دلیل برای شناخت این امر باید به عناصر متشکله‌ی‌ اجتماعی(جمعیتی-فرهنگی و نهادهای آموزشی)تهران و نیز سمت‌گیری‌های عقیدتی(و عاطفی)آن نسل باورمند تاریخی توجه‌ بیشتر نشان داده شود. اعزام دانشجو که از زمان عباس میرزا ولیعهد و نایب السلطنه‌ ایران آغاز شد،بعدها با آن‌که کارایی مهم پیدا نکرد و دانش‌آموختگان‌ فرنگ در مسیر رشته‌های تحصیلی خود قرار نگرفتند،اما آنان در روشنگری نسل جوان ایران سودمندی‌های فراوان داشتند و بدین امر ابو الحسن ضیاء ظریفی به درستی اشاره کرده است: «دانش‌آموختگان در کشورهای اروپایی گرچه بیشتر از خانواده‌های مرفه‌واشرافی بودند ولی مشاهده‌ی فلاکت و ادبار زندگی شوم،استبداد بی‌نظیر دستگاه سلطنت و حکام منصوب از طرف شاه و دخالت و تعصب بعضی از روحانیون در ترویج خرافات‌ مذهبی،آن‌ها را آزرده می‌ساخت و به همین جهت کوشش برای‌ استقرار حکومت دموکراسی و مشروطیت روزافزون گشت و درخواست اصلاحات اجتماعی و اقتصادی،آزادی و عدالت اجتماعی‌ در قاطبه سوم میهن ما شعله‌ور شد و سرانجام به مشروطیت‌ انجامید. در تمامی تظاهرات و اعتصاب‌ها در مساجد و خیابان‌ها و محله‌های‌ تهران شرکت همسان داشته‌اند و از سال 1324 قمری(1906 م)،این‌ جماعت‌های نوخاسته(معلمان و محصلان)در شماره‌ی گروه‌های‌ مشروطه‌طلب و آگاه‌کننده مردم قرار گرفتند و به درستی می‌توان در این پهنه نقش تاریخی و اجتماعی مدرسه‌ی دار الفنون و مدرسه‌ی‌ علوم سیاسی را ممتاز دانست و تلاش‌های آنان و دیگر محصلان‌ مدارس عالی را از جنبه‌های فرهنگی و پرورش‌دهندگی اندیشه‌ انقلاب برجسته قملداد کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.